Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez regisztráció szükséges, melyet a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon kell elvégezni.
Sikeres regisztrációt követően a számlák NAV felé történő beküldéséhez néhány beállítás szükséges.

A cég saját alapadatait, illetve a NAV regisztráció adatait az Adminisztráció > Cégek menüpontban kell megadni. A szükséges adatok:

  • adószám
  • ország/helység/irányítószám/közterület
  • a regisztráció után kapott technikai felhasználó, jelszó és az aláíró kulcsok. 

Fontos!

 Minden cégre külön technikai felhasználót kell létrehozni, így ezeket cégenként kell tölteni!


Cégadat beállítás

A kiállított számlák feladásához technikailag egy belső bizonylatszámra van szükség, melyet az Adminisztráció > Adminisztrációs alapadatok > Bizonylatszámok menüben kell új bizonylatszámot felvenni. 

  • Előtag: legyen egyedi - maximum 30 (előtag+számjegyek) karakter hosszú lehet (kisbetű, nagybetű, szám, alulvonás lehet)
  • Típus: navRequestId - ha ez nincs kitöltve, akkor nem lehet a vevői számlát lezárni


NAV online számla bizonylatszám

A jelenlegi szabályozás értelmében az összes belföldi jogi személy számára kiállított számlát fel kell adni a NAV felé, független annak adótartalmától.

Fontos!

A számla feladást a partnertörzs beállításai befolyásolják, így erre érdemes fokozott figyelmet fordítani! 

 

NAV online számla beállítások a partnertörzsön

  • Csak azok a számlák kerülnek feladásra, ahol a partner típusa jogi személy
  • Csak azok a számlák kerülnek feladásra, ahol a partner működési területe Belföld/Hazai



A számla adattartalom, NAV feladás szempontjából a másik kritikus adat az adószám.

  • Jogi személy esetén az adószám megadása kötelező
  • A beírt adószám automatikusan ellenőrzésre kerül a NAV felületén keresztül - helytelen adószám esetén partner mentéskor a rendszer figyelmeztet: A partner adószáma nem megfelelő!

Az online számla adatszolgáltatás több típusú áfa kódot különböztet meg. Az adatszolgáltatásban az áfa kódok besorolása a Pénzügyi alapadatok > ÁFA kódok altabon megadott beállítások alapján történik

  • 5%, 18%, 27%: Az "adó mértéke százalékban" beállítás alapján kerül az áfamérték beküldésre

  • Fordított adózású számlák a "Fordított" checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre

  • Az adómentes számlák az "Adómente"checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre

  • ÁFA hatályán kívüli számlák az "ÁFA törvény hatályán kívüli" checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre

Mennyiségi egységek

A NAV az online számla adatszolgáltatás 15+1 mennyiségi egységet határoz meg.

A rendszerben található mennyiségi egységeket és a NAV által meghatározott mennyiségi egységeket a Termék > Termék alapadatok > Mennyiségi egységek altabon lehet összepárosítani.



Minden mennyiségi egységhez a NAV 15+1-es listájából kell egy megfelelőt kiválasztani. Értelemszerűen, ha nincsen a 15 mértékegység között a használt érték pl.: raklap, akkor a Saját -ot kell választani.



Tipp: elég a használt mennyiségi egységekhez beállítani, nem kell mind a 15-öt felvinni akkor, ha nincsenek használva.

Ha a számla feladási státuszokról értékesít szeretnénk beállítani azt a Felhasználói beállítások > Értesítési szabályok menüben lehet megtenni. Az értesítések folyamatát Lásd
Az aktuális folyamatot érintő értesítések:

  • A számla beküldés sikertelen
  • A számla feldolgozás sikertelen
  • A számla feldolgozás sikeres, de figyelmeztetés érkezett

Legalább egy felhasználónak érdemes ezeket az értesítési szabályokat beállítani!

Új vevői számla kiállítás után az online számla beküldési feltételek teljesülése esetén a számla feladásra kerül a NAV számára. A beküldött számlákról a Pénzügy > Riportok > NAV Online Adatszolgáltatás lekérdezésben lehet tájékozódni.

A NAV rendszere megkülönbözteti a sikeresen beküldött és sikeresen feldolgozott számlákat. Sikeres feldolgozás után a számla NAV azonosítószámot kap. Ezeket az információkat visszaküldi a SMARTFRONT ERP felé. 

A riportból egyértelműen látható, lekérdezhető, hogy a számlák küldése és feldolgozása sikeresen megtörtént-e.

  • Ha a feldolgozás sikeres - és nem kaptunk figyelmeztető visszajelzést - akkor nincs teendőnk
  • Ha a feldolgozás sikeres - de kaptunk figyelmeztető visszajelzést - a számla bekerül a NAV-hoz, de érdemes megnézni, és javítani a hibát az esetleges további ilyen jelzések elkerülése miatt
  • Ha a feldolgozás sikertelen, és hibaüzenetet kapunk - a számla nem került beküldésre, a számla beküldését manuálisan kell pótolni

Amennyiben hiba van az a riportból is egyértelműen kiderül, valamint a korábban részletezettek szerint értesítést is lehet kapni a hibákról/figyelmeztetésekről.

A NAV oldalán is lekérdezhető / megnézhető a számlák státusza, ott külön színjelzést is kapnak. (zöld - ok, sárga - warning, piros - error)

NAV online számla adatszolgáltatás


Az adatszolgáltatás státusza a riport mellett minden vevő számla NAV történet altabján is elérhető. Az altabot csak az a felhasználó látja a számla képernyőn, akinek van jogosultsága a NAV Online Számla Adatszolgáltatáshoz.

NAV történet számlafül


Fontos!

Csak a rendszerben kiállított számlák kerülnek feladásra a NAV felé, más rendszerben kiállított, de a rendszerben rögzített kézi számlák nem! 


Technikai információk:

A rendszer 3 percenként küldi az adatokat a NAV felé és 5 percenként frissíti a feldolgozás státuszát.

Addig próbálkozik a feladással amíg nem kap NAV azonosító számot.

Jogosultság

Funkció jogosultság

Működés/ Tanács

Pénzügy /NAV online számla adatszolgáltatás



  • No labels