- Created by Lenzsér Adrienn on Jun 16, 2022
Tartalomjegyzék
Keresés
Szükséges beállítások
Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez regisztráció szükséges, melyet a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon kell elvégezni.
Sikeres regisztrációt követően a számlák NAV felé történő beküldéséhez néhány beállítás szükséges.
Technikai adatok
A cég saját alapadatait, illetve a NAV regisztráció adatait az Adminisztráció > Cégek menüpontban kell megadni. A szükséges adatok:
- adószám
- ország/helység/irányítószám/közterület
- a regisztráció után kapott technikai felhasználó, jelszó és az aláíró kulcsok.
Fontos!
Minden cégre külön technikai felhasználót kell létrehozni, így ezeket cégenként kell tölteni!
Cégadat beállítás
Bizonylatszámok
A kiállított számlák feladásához technikailag egy belső bizonylatszámra van szükség, melyet az Adminisztráció > Adminisztrációs alapadatok > Bizonylatszámok menüben kell új bizonylatszámot felvenni.
- Előtag: legyen egyedi - maximum 30 (előtag+számjegyek) karakter hosszú lehet (kisbetű, nagybetű, szám, alulvonás lehet)
- Típus: navRequestId - ha ez nincs kitöltve, akkor nem lehet a vevői számlát lezárni
NAV online számla bizonylatszám
Partnertörzs
A jelenlegi szabályozás értelmében az összes belföldi jogi személy számára kiállított számlát fel kell adni a NAV felé, független annak adótartalmától.
Fontos!
A számla feladást a partnertörzs beállításai befolyásolják, így erre érdemes fokozott figyelmet fordítani!
NAV online számla beállítások a partnertörzsön
- Csak azok a számlák kerülnek feladásra, ahol a partner típusa jogi személy
- Csak azok a számlák kerülnek feladásra, ahol a partner működési területe Belföld/Hazai
A számla adattartalom, NAV feladás szempontjából a másik kritikus adat az adószám.
- Jogi személy esetén az adószám megadása kötelező
- A beírt adószám automatikusan ellenőrzésre kerül a NAV felületén keresztül - helytelen adószám esetén partner mentéskor a rendszer figyelmeztet: A partner adószáma nem megfelelő!
ÁFA
Az online számla adatszolgáltatás több típusú áfa kódot különböztet meg. Az adatszolgáltatásban az áfa kódok besorolása a Pénzügyi alapadatok > ÁFA kódok altabon megadott beállítások alapján történik
- 5%, 18%, 27%: Az "adó mértéke százalékban" beállítás alapján kerül az áfamérték beküldésre
- Fordított adózású számlák a "Fordított" checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre
- Az adómentes számlák az "Adómente"checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre
- ÁFA hatályán kívüli számlák az "ÁFA törvény hatályán kívüli" checkbox jelölése alapján kerülnek beküldésre
Mennyiségi egységek
A NAV az online számla adatszolgáltatás 15+1 mennyiségi egységet határoz meg.
A rendszerben található mennyiségi egységeket és a NAV által meghatározott mennyiségi egységeket a Termék > Termék alapadatok > Mennyiségi egységek altabon lehet összepárosítani.
Minden mennyiségi egységhez a NAV 15+1-es listájából kell egy megfelelőt kiválasztani. Értelemszerűen, ha nincsen a 15 mértékegység között a használt érték pl.: raklap, akkor a Saját -ot kell választani.
Tipp: elég a használt mennyiségi egységekhez beállítani, nem kell mind a 15-öt felvinni akkor, ha nincsenek használva.
Értesítések
Ha a számla feladási státuszokról értékesít szeretnénk beállítani azt a Felhasználói beállítások > Értesítési szabályok menüben lehet megtenni. Az értesítések folyamatát Lásd
Az aktuális folyamatot érintő értesítések:
- A számla beküldés sikertelen
- A számla feldolgozás sikertelen
- A számla feldolgozás sikeres, de figyelmeztetés érkezett
Legalább egy felhasználónak érdemes ezeket az értesítési szabályokat beállítani!
Vevő számla és NAV online számla kapcsolat
Új vevői számla kiállítás után az online számla beküldési feltételek teljesülése esetén a számla feladásra kerül a NAV számára. A beküldött számlákról a Pénzügy > Riportok > NAV Online Adatszolgáltatás lekérdezésben lehet tájékozódni.
A NAV rendszere megkülönbözteti a sikeresen beküldött és sikeresen feldolgozott számlákat. Sikeres feldolgozás után a számla NAV azonosítószámot kap. Ezeket az információkat visszaküldi a SMARTFRONT ERP felé.
A riportból egyértelműen látható, lekérdezhető, hogy a számlák küldése és feldolgozása sikeresen megtörtént-e.
- Ha a feldolgozás sikeres - és nem kaptunk figyelmeztető visszajelzést - akkor nincs teendőnk
- Ha a feldolgozás sikeres - de kaptunk figyelmeztető visszajelzést - a számla bekerül a NAV-hoz, de érdemes megnézni, és javítani a hibát az esetleges további ilyen jelzések elkerülése miatt
- Ha a feldolgozás sikertelen, és hibaüzenetet kapunk - a számla nem került beküldésre, a számla beküldését manuálisan kell pótolni
Amennyiben hiba van az a riportból is egyértelműen kiderül, valamint a korábban részletezettek szerint értesítést is lehet kapni a hibákról/figyelmeztetésekről.
A NAV oldalán is lekérdezhető / megnézhető a számlák státusza, ott külön színjelzést is kapnak. (zöld - ok, sárga - warning, piros - error)
NAV online számla adatszolgáltatás
Az adatszolgáltatás státusza a riport mellett minden vevő számla NAV történet altabján is elérhető. Az altabot csak az a felhasználó látja a számla képernyőn, akinek van jogosultsága a NAV Online Számla Adatszolgáltatáshoz.
NAV történet számlafül
Fontos!
Csak a rendszerben kiállított számlák kerülnek feladásra a NAV felé, más rendszerben kiállított, de a rendszerben rögzített kézi számlák nem!
Technikai információk:
A rendszer 3 percenként küldi az adatokat a NAV felé és 5 percenként frissíti a feldolgozás státuszát.
Addig próbálkozik a feladással amíg nem kap NAV azonosító számot.
Jogosultságok
Jogosultság | Funkció jogosultság | Működés/ Tanács |
Pénzügy /NAV online számla adatszolgáltatás |
- No labels