Tartalomjegyzék


Keresés


Bevezető


2024. január 1-től országos szinten bevezetésre kerül a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere (DRS). A kötelező visszaváltási rendszerbe tartozó termékek körét kormányrendelet határozza meg. A rendelet szerint ezek a 0,1-3 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolások (kivéve a tej alapú italtermékek csomagolása) tartoznak visszaváltási kötelezettség alá.
A visszaváltási kötelezettség alá tartozó csomagolásokat a MOHU rendszerében regisztrálni kell.
A visszaváltási díj:

  • nem újrahasználható csomagolások esetén egységesen 50 Ft
  • újrahasználható és önkéntesen visszaváltási kötelezettség alá vont csomagolás esetén a gyártó határozza meg a visszaváltási díj összegét


Alapbeállítások


DRS (Deposit Return System) termék felvitele

A PULI ERP-ben a DRS rendszerhez tartozó funkciók használatához szükséges külön termékként rögzíteni a terméktörzsben a visszaváltási díj terméket vagy termékeket (ezeket röviden DRS terméknek hívjuk). Amennyiben több típusú visszaváltási díjat kell a gyakorlatban alkalmazni, akkor annyi terméket, ahányféle visszaváltási díjú terméket szükséges kezelni, kell rögzíteni a terméktörzsben.

Az új termék felvitele menüpontban kell felvenni egy szolgáltatás típusú terméket, melynek könyvelése meg kell egyezzen az áruk könyvelésével. A termék elnevezésénél javasoljuk a hivatalos visszaváltási díj megnevezést használni.

A terméklapon a Nettó és Bruttó egységár mezőkben meg kell adni a visszaváltási díj termékhez tartozó árat, mert vevői számla esetén a rendszer innen veszi a DRS termék árát.

A beszállítói számlán pedig az utolsó beszerzési ár mezőben található árat alkalmazza a rendszer alapértelmezetten a DRS termékek esetén, így a termék felvételekor célszerű kitölteni az utolsó beszerzési árat is, hogy az első ilyen terméket tartalmazó beszállítói számla rögzítése esetén is tudja már a rendszer, hogy milyen árral kell felvennie a terméket a bizonylatra. Azt, hogy a termék újrahasználható-e vagy sem, azt 1-1 check box-xal lehet jelölni.

Ezen termékek DRS termékként való kezelését a rendszer egy a háttérben lefutó eljárás után tudja megkezdeni, ezért a felvitel után várni kell egy órát. Kérjük, hogy ennek tudatában a felrögzítés után egy óra eltelte után kezdjék meg a terméktörzsben a termékekhez történő hozzárendelésüket a DRS termékeknek.

Visszaváltási díj hozzárendelése termékhez


A termék adatlapon konfigurálható lett egy Visszaváltási díj elnevezésű altab. Ezen a felületen a Hozzáadás gombbal hozzá kell rendelni a termékekhez melyekhez tartozik DRS rendszerben érintett termék, a visszaváltási díj terméket.
A felugró ablakban az alábbi adatokat szükséges megadni:

  • Név: Ide a termék neve kerül melyhez a visszaváltási díj-termék hozzákapcsolódik (automatikusan, rendszer által, nem módosítható).
  • Mennyiségi egység: A termék alapártelmezett mennyiségi egysége kerül. Amennyiben ebből a termékből majd karton vagy bármilyen más mértékegységben kerül értékesítésre, az alapértelmezett mennyiségi egység osztó - szorzó beállításai alapján számolja a rendszer, hány darab visszaváltási díj kerüljön a számlára.
  • Termék: Ebbe a mezőbe ki kell választani azt a DRS terméket melyet a termékhez szeretnénk rendelni.
  • Mennyiség: Ebben a mezőben kell megadni az alapértelmezett mennyiségi egységhez tartozó DRS termék mennyiséget.


A visszaváltási díj-termék könyvelési csoportját úgy kell beállítani, hogy a beszerzés a 2-es számlaosztályba könyvelődjön, az értékesítés pedig a 9-es bevételek közé.

Hó végén az értékesített visszaváltási díjakat le kell könyvelni készletről egy vegyes könyveléssel. Tartozik oldalon az ELÁBÉ, követel oldalon a 2-es számlaosztály megfelelő számlája kell legyen.

Ammenyiben egy új terméket másolással kívánunk rögzíteni akkor figyelembe kell venni, hogy az eredeti termékhez rögzítve van-e DRS termék. A másolás során az új termékhez is megjeleníti az altabon az eredti termék DRS termék beállításait, de ezek a jelen működés szerint nem kerülnek mentésre az új termékhez. Ezt a DRS termék hozzárendelést újra meg kell tenni az új termékhez is.

Beszállítói számla


A DRS funkció beállítását egy folyamati paraméter szabályozza. Ez a funkció a Puli ERP segítségével bármikor ki- és bekapcsolható. 


Fontos megjegyezni, hogy a visszaváltási díj-termék tétel nem törölhető a számláról manuálisan, nem módosítható a mennyisége és kedvezmény sem érvényesíthető rá.
DRS köteles termékek könyvelése három módon lehetséges:

  1. beszállítói számla menüből
  2. beszerzési rendelésből/raktárbevétből indítva
  3. beszállítói tételimporttal.
  4. bizományosi elszámolásból

a. Amennyiben egy nem készletezett termék kerül beszerzésre, amihez visszaváltási díj is tartozik, akkor a rendszer a termék kiválasztása után automatikusan a megfelelő mennyiségű visszaváltási díjat is a számlához hozzáadja.

Új tétel hozzáadása esetén, a számlán szereplő tételsorok módosítása vagy törlése esetén a visszaváltási díj termék mennyisége átszámolásra kerül és az új termék mennyiségének megfelelően a már meglévő sorhoz hozzáadódik.


b. beszerzési rendelésből/raktárbevétből indítva
Beszerzési rendelés alapján könyvelt beszállítói számla esetében a visszaváltási díj terméksor nem látható a készletmozgató bizonylatokon.


A beszállítói számla elkészítésekor megjelenik a visszaváltási díj.

Devizás beszerzési rendelés, raktárbevét és beszállítói számla esetén is megjelenik a visszaváltási díj. Ennek előfeltétele a devizás beszállítói árlista létrehozása.


c. beszállítói tételimporttal
Lehetőség van a beszállítói számla létrehozására tétel importtal is. A beszállítói számla fejadatainak megadása után a Továbbiak / Tételek importálása funkciót kell választani.


d. bizományosi elszámolásból
Amennyiben a készlet bizományos készletként van kezelve és az eladott készletről bizományosi elszámolás készül a kiszállítást követően. A bizományosi készlet kiszállításának előfeltétele, hogy a Bizományos Partnerhez rögzített Bizományosi árlistában benne legyen az értékesített termék, de a visszaváltási díj-terméknek nem kell az árlistán feltüntetve lennie, a rendszer ekkor is figyelembe veszi. A bizományosi elszámolásból készült Beszállítói számlán szintén megjelenik a DRS termék.

Vevői számla


A DRS funkció beállítását egy folyamati paraméter szabályozza. Ez a funkció a Puli ERP segítségével bármikor ki- és bekapcsolható.


Fontos megjegyezni, hogy a visszaváltási díj-termék tétel nem törölhető a számláról manuálisan, nem módosítható a mennyisége és kedvezmény sem érvényesíthető rá.
Vevői számlát az alábbi három módon tudunk létrehozni (ezen módok azok, melyek fontosak a DRS köteles termék esetén):

  1. Értékesítési rendelésből
  2. Kiszállításból
  3. Számla létrehozása megelőző bizonylat nélkül. Számlára az alábbi módon kerülhetnek tételek:
    1. Tétel manuális hozzáadásával
    2. Tétel importtal
    3. Kiszállítás tételeiből

A készletmozgató bizonylatokon nem jelenítjük meg a visszaváltási díjat, mert ez egy szolgáltatás típusú termék. A rendelésből/kiszállításból készített számla esetében a számla készítésekor kerül a DRS termék a bizonylatra.

  1. Értékesítés rendelésből, illetve 2) kiszállításból indított számla generálás:



Csak a számlán jelenik meg a Visszaváltási díj, azon termékek mennyiségével megegyezően melyekhez tartozik és a terméktörzsben hozzá is van rendelve Visszaváltási díj-termék. Azon értékesített termékek mennyiségei melyek rendelkeznek Visszaváltási-díj-termékkel összesítve lesznek és így a Visszaváltási díj-termék, csak egy sorban jelenik meg, egy külön tételsorban mint például: a Visszaváltási díj tételsor, összevontan az összes termék mennyiségével megegyezően. Amennyiben egy számlához több termék tartozik és ezen termékek Visszaváltási termék-díj-termékei különbözőek akkor ezen termékek annyi sorban fognak szerepelni ahány fajta tartozik az összes értékesített, a számlán szereplő termékekhez:

A számlán szereplő tételsorok módosítása (a) manuálisan vagy b) tétel importtal) esetén a visszaváltási díj sorok átszámolódnak. A tételsorok törlése esetén pedig lekerül a visszaváltási díj sor is a Tételek altabról.
Tétel import esetén a számla fejadatainak létrehozása után Excelből lehet a termékeket importálni. Elég csak a számlázni kívánt tételeket importálni, a visszaváltási díj automatikusan hozzáadódik a számlához.


Helyesbítő számla esetén alapértelmezetten nem kerül rá a Visszaváltási díj tételsor.


A Visszaváltási díj tételsor csak abban az esetben jelenik meg, ha módosítunk a DRS köteles termék mennyiségén. A Visszaváltási díj a DRS köteles termék mennyiségének különbségével módosul akár pozitív, akár negatív irányban.

A fent leírt folyamatok, HUF-tól eltérő devizájú számla esetén a számla kiállításának időpontjában érvényes árfolyammal számolja a DRS termék beszerzési árát.

POS – kiskereskedelem

A DRS funkció beállítását egy folyamati paraméter szabályozza. Ez a funkció a Puli ERP segítségével bármikor ki- és bekapcsolható. 

Árlista beállítás

A fent leírt termék beállítások mellett POS esetén a visszaváltási díj termékeket nem kötelező felvenni a POS árlistá(k)ra a megfelelő árral, hogy a rendszer a POS-en történő értékesítéskor tudja, hogy milyen árral kell a kosárra tenni a visszaváltási díj terméket. Viszont ha a Visszaváltási díj terméket külön kívánjuk kezelni számlán abban az esetben szükséges, de ekkor is csak mint külön tétel jelenik meg nem kerül a termékek után automatikusan kiszámolt Visszaváltási díj tételekkel összevonásra.

Értékesítés

A DRS köteles termék értékesítésekor, amikor a kosárba felvételre kerül egy ilyen termék (akár manuálisan, akár vonalkódolvasó használatával), akkor a rendszer a fentebb részletezett beállítások alkalmazásával automatikusan hozzáadja a kosárhoz a termékhez kapcsolódó DRS terméket is.
Több DRS köteles termék értékesítése esetén is a visszaváltási díj csak egyszer jelenik meg a kosáron és így a blokkon is, olyan mennyiséggel, amennyi az érintett termékek összemennyisége (Tehát 5 palack víz és 5 palack üdítő esetén 1 visszaváltási díj tétel lesz a kosárban 10 mennyiséggel, 10*50 Ft-al). Minden új termék felvitelekor a rendszer ellenőrzi, hogy az adott termék DRS köteles-e. Ha igen, akkor újraszámolja és felülírja a visszaváltási díj mennyiségét is ennek megfelelően.

A visszaváltási díj nem törölhető a blokkról, nem módosítható a mennyisége és partner kedvezmény sem vonatkozik rá.
Minden olyan termék törlése a blokkról, amihez tartozik Visszaváltási díj, a Visszaváltási díj tétel törlését, vagy a mennyiség csökkentését eredményezi. Amennyiben új DRS köteles termék kerül a kosárra, akkor a visszaváltási díj termék mennyisége szintén frissítésre kerül. Tehát a kosárban történő módosításokat a rendszer mindig aktuálisan leköveti és frissíti a visszaváltási díj tétel mennyiségét ennek megfelelően.

Bizonylat nyomtatás

POS blokk és egyszerűsített számla esetén egyaránt megjelenik a visszaváltási díj tétel a kinyomtatott blokkon/egyszerűsített számlán a megfelelő mennyiséggel.

Stornó

Stornó blokkon (itt nem kell választani terméket, mert a teljes blokk érvénytelenítődik) a POS képernyőn látszik az eredeti blokk és rajta a Visszaváltási díj termék is. A kinyomtatott blokkon látható a negatív mennyiség és a negatív visszaváltási díj.

Visszáru blokk

Visszáru blokk esetén, ha olyan termék kerül fel a kosárra, ami DRS köteles termék, akkor a termék mellett a Visszaváltási díj termék is megjelenik automatikusan a POS képernyőn. Visszáru mennyiség a termék esetén az eredeti blokk mennyiségéig megadható és ehhez számolja a rendszer a Visszaváltási díjat is. A kinyomtatott blokkra is rákerül a Visszaváltási díj ebben az esetben is.

A leírt folyamatok blokk és egyszerűsített számla esetén ugyanígy működik.

Kisker könyvelés

A kasszazárás folyamatában nem történt változás. A visszaváltási díj termék áruként könyvelődik

Beszerzéskor készletszámlára könyveljük szállítóval szemben:
T 28 K 454
Értékesítéskor árbevételre:
T 311 K 911
Havonta egy manuális tétel könyvelésére van szükség a kiskereskedelmben értékesített visszaváltási díj termékek után:
T 81 (elábé) K 28

  • No labels