Bevezetés
Az elektronikus adatcsere (Electronic data interchange (EDI)) szigorúan strukturált üzeneteknek számítógépek közötti, emberi közreműködés nélkül megvalósított cseréje. Az EDI alkalmazható a gyártó és kereskedő közötti rendelési információk cseréjére, csak úgy, mint a számlázás területén. Ebben az esetben az elektronikus számlák valós időben kerülnek feladásra, azonnal ellenőrizhetők és feldolgozhatók.
EDI kapcsolat előnyei:
- Költségmegtakarítás
- Hatékonyságnövelés
- Vállalati folyamatok optimalizálása
Az EDI-hez kapcsolódóan a Smartfront ERP-ben jelenleg két folyamat van:
- Rendelések fogadása
- Számlák küldése
Bár az EDI egységes szabvány is lehetne, de a valóságban mindig van egy köztes szolgáltató, aki megcsinálja a vevők és eladók között átadott üzenet megfelelő formátumra történő alakítását.
A rendelés fogadó interfészünk a BISNet szolgáltató formátumát követi, a számla küldő interfészünk pedig a Maxonis formátumát.
Az EDITEL szolgáltatóval minden formátumunk egyezik!
Alapbeállítások
Ahhoz, hogy az EDI kapcsolatot létre tudjuk hozni, szükséges a megfelelő folyamati paraméterek beállítása. Ezt a Smartfront Kft. munkatársai végzik, kérjük, hogy bevezetési igény esetén keresse Support munkatársainkat!
Az EDI kapcsolat a termék része, de bekapcsolása, beállítása díjazás ellenében történik.
Felületi beállítások
Az alábbi beállításokat szükséges elvégezni ahhoz, hogy az adatok megfelelően átküldésre kerüljenek.
Cégadatok
Adminisztráció / Cégadatok menüponton belül az adott cég sorára kattintva megjelenik a Cégre vonatkozó adatok szerkesztő felülete. Az alábbi mezőket szükséges kitölteni:
GLN kód (kötelező minden esetben)
Mi a GLN szám?
A GLN (Global Location Number - Globális szervezet- és helyazonosító szám) szám a GS1 azonosító kulcsa szervezetek (KI?) és helyek (HOL?) azonosítására szolgáló, mindig 13 karakterből álló szám, amely fizikai, funkcionális, vagy jogi helyeket, virtuális helyeket, valamint jogalanyokat (jogi személyeket) azonosíthat.
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján GLN kód mező
- Felír szám (Opcionális) : Csak élelmiszeriparral kapcsolatban álló cégeknek van ilyen. Nem kötelező megadni, de ha ki van töltve, átadjuk a számlával.
Mi a FELIR?
A FELIR az Élelmiszerlánc-felügyeleti Információs Rendszer, melyet az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv (Nébih) hozott létre és működtet az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) 38/A. § alapján. Általánosan a következő formátumban találja: két betű és hét számjegy (pl.: AA0123456)
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Felír szám mező
Ilyenkor megjelenik a számla xml-ben:
Felír számot kitöltjük 🡪 számla generálás 🡪 az xml-ben megjelenik a felír szám:
- Közösségi adószám (Kötelező)
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Közösségi adószám mező
Partner adatlap (Partner/Partnertörzs)
- EDI Partner checkboxot be kell pipálni (Kötelező)
- GLN kód mező (Kötelező)
- az Elérhetőségek alfülön felvett címekhez is rögzíteni kell a hozzájuk tartozó GLN kódokat. Ide a Számlafogadó GLN kódját kell beírni. Nem kötelező mező, de csak egy számlázási cím lehet! (A rendelés betöltésekor nem a GLN-számra azonosítjuk a számlázási címet, hanem csak keresünk egyet, így nem lehet több, mert a program nem tudja értelmezni. Mentéskor figyelmeztet a rendszer, ha több van bejelölve, de engedi menteni.
- Számlaküldés módja (Opcionális)
- Számla megjelenési formája (Kötelező, ezt adja fel a rendszer a NAV felé)
- Fizetési feltétel (Kötelező)
Partnerlap - EDI beállítások
Termék adatlap (Termék/Terméktörzs)
- (Vevői) Termékkód (terméklapon a Partner kódok alfül): Korábban kötelező volt, de most már nem. Rendelés beérkezésekor a fájlban kapott vonalkódra keresünk, nem a cikkszámra. Számlázáskor küldjük ha ki van töltve, de az Auchanon kívül minden partner a vonalkódra keres.
Auchan esetén a partner a számla fogadásakor először a saját cikkszámára keres ha van. Ha az hibás azonnal elutasítja a számlát. Ha nincs kitöltve akkor a vonalkódra azonosít. Ezért Auchan esetén ha nem biztos a vevői cikkszám inkább ne adjunk meg semmit!
Terméklap Partner kódok alfül
A számla megjelenítése xml-ben:
- Vámtarifaszám mező (VTSZ) (Kötelező)
- Vonalkód mező (Kötelező) : az EDI rendeléseket tartalmazó xml. fájlokban található rendelés tételeket ezek alapján kapcsolja össze a rendszer a terméktörzs adataival, valamint a számlán is átadásra kerül az adat.
Terméklap kötelező mezők
Termék alapadatok (Termék/Konfiguráció/Termék alapadatok)
- Mennyiségi egységek - Idegen kód (ahogy az xml fájlban szerepel)
Termék alapadatok - Idegen kód
Számlatömb (Adminisztráció/Adminisztrációs alapadatok/Bizonylatszámok)
- Korábban szükség volt külön számlatömb létrehozására, azonban az 5.12-es verziótól kezdődően erre csak abban az esetben van szükség, ha az EDI utólag kerül bekapcsolásra.
Példa:
Bizonylatszámok szerkesztő felülete
Bank beállítása (Pénzügy/Pénzügyi alapadatok/Bank
Kötelező mezők:
- Bank neve
- Bankszámlaszám
- Pénznem
- IBAN
- SWIFT kód
Az IBAN és a SWIFT kód feltüntetése a számlában attól függ, hogy beállította-e Smartfront a szükséges folyamati paramétert.
Rendelés fogadás
Elve: Ha az interfész engedélyezve van, akkor félpercenként lekérdezi a vizsgálandó könyvtárban található “.xml”-re végződő fájlokat és ha talál ilyeneket, akkor azokat egyesével feldolgozza. (A tesztelés időszakában manuálisan kell feltölteni és letölteni a fájlokat. Amennyiben a teszteléssel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük keresse a Smartfront munkatársait!)
Az Értékesítés / Rendelések listanézeten található egy EDI rendelés import gomb, ennek megnyomásával kell importálni az xml fájlt:
EDI rendelés import 1.
Megnyomásával egy új felületre jutunk, ahol a Tallózás gomb segítségével kiválaszthatjuk, majd az EDI rendelés import gombbal importálhatjuk a kiválasztott fájlt:
EDI rendelés import 2.
Ha hibás a rendelés akkor hibaüzenetet kapunk:
Hibaüzenet nem megfelelő EDI rendelés import esetén
A hiba oka az Adminisztráció/Interfész naplóban olvasható:
Jogosultság
Jogosultság | Funkció jogosultság | Működés / Tanács |
---|---|---|
Adminisztráció/Cégek | Adminisztráció/Cégek/Módosítás | A működéshez alapvető adatokat tartalmaz, ezért CSAK ARRA MEGFELELŐ SZEMÉLYNEK PL. RENDSZERGAZDA javasolt megadni. |
Partner/Partnertörzs | ||
Partner/Partner címek | ||
Partner/Partner cím importálás??? megnézni | ||
Termék/Terméktörzs | Termékkód szerkeszthetőség | |
Termék/Terméktörzs | Módosítás | |
Adminisztráció/Adminisztrációs alapadatok | Bizonylatszámok tab megjelenítése | |
Pénzügy/Pénzügyi alapadatok | Bankszámlák tab megjelenítése | |
Értékesítés/Rendelés | Rendelés tétel export-import | |