Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

Image Added

Bevezetés


Az elektronikus adatcsere (Electronic data interchange (EDI)) szigorúan strukturált üzeneteknek számítógépek közötti, emberi közreműködés nélkül megvalósított cseréje.  Az EDI alkalmazható a vevő és szállító közötti rendelési információk cseréjére, csak úgy, mint a számlázás területén. Ebben az esetben az elektronikus számlák valós időben kerülnek feladásra, azonnal ellenőrizhetők és feldolgozhatók.


EDI kapcsolat előnyei:

  • Költségmegtakarítás
  • Hatékonyságnövelés
  • Vállalati folyamatok optimalizálása



Az EDI-hez kapcsolódóan a Smartfront ERP-ben jelenleg két folyamat van:

  • Rendelések fogadása
  • Számlák küldése


Bár az EDI egységes szabvány is lehetne, de a valóságban mindig van egy köztes szolgáltató, aki megcsinálja a vevők és eladók között átadott üzenet megfelelő formátumra történő alakítását.

A rendelés fogadó interfészünk a BISNet szolgáltató formátumát követi, a számla küldő interfészünk pedig a Maxonis formátumát. 

Az EDITEL szolgáltatóval minden formátumunk egyezik!


Alapbeállítások


Ahhoz, hogy az EDI kapcsolatot létre tudjuk hozni, szükséges a megfelelő folyamati paraméterek beállítása. Ezt a Smartfront Kft. munkatársai végzik, kérjük, hogy bevezetési igény esetén keresse Support munkatársainkat!

Az EDI kapcsolat a termék része, de bekapcsolása, beállítása díjazás ellenében történik.



Hide If
special@anonymous

Folyamati paraméterek beállítása

EDI_INVOICE_SEND_IBAN_AND_SWIFT - Fals

  • Azt lehet vele beállítani, hogy küldjük-e az EDI számla interfészen a bankszámla IBAN és SWIFT kódjait.


EDI_INVOICE_SEND_REGISTRATION_NUMBERS - Fals

  • Azt lehet vele beállítani, hogy küldjük-e az EDI számla interfészen a vevő és számlakiállító cégjegyzék számait ..


EDIORDER_UNITPRICE_MODE - Document

  • DOCUMENT: akkor az edi rendeléssel beérkező arat tesszük a rendelésre (ilyenkor a fájlból vesszük az árat, és azt állítjuk be a rendelés tételre )
  • a CALCULATED-re állítva vesszük árlistából, ilyenkor kell legyen árlista, különben nem töltjük be a fájlt (nem jön ár a rendeléssel és az árlistán lévő árat vesszük figyelembe. )


Amennyiben korábbi verzión (5.12.33 előtt) használatban volt az EDI funkció, és átállnak 5.12.33 feletti verzióra, kérjük, keresse SMARTFRONT support munkatársunkat, hogy a megfelelő beállításokat elvégezze a megfelelő működés érdekében!


Hide If
special@anonymous
PP: EDITEL_EDI_ORDER_PROCESS , alapértelmezetten false értékkel, így a korábbi dobozos működés marad az alap bővebben lásd:  TER-13956


Felületi beállítások


Az alábbi beállításokat szükséges elvégezni ahhoz, hogy az adatok megfelelően átküldésre kerüljenek.


Cégadatok


Adminisztráció / Cégadatok menüponton belül az adott cég sorára kattintva megjelenik a Cégre vonatkozó adatok szerkesztő felülete. Az alábbi mezőket szükséges kitölteni:


  • GLN kód (kötelező minden esetben)

    Info

    Mi a GLN szám?


    A GLN (Global Location Number - Globális szervezet- és helyazonosító szám) szám a GS1 azonosító kulcsa szervezetek (KI?) és helyek (HOL?) azonosítására szolgáló, mindig 13 karakterből álló szám, amely fizikai, funkcionális, vagy jogi helyeket, virtuális helyeket, valamint jogalanyokat (jogi személyeket) azonosíthat.



Image Added

Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján GLN kód mező



  • Felír szám (Opcionális)  : Csak élelmiszeriparral kapcsolatban álló cégeknek van ilyen. Nem kötelező megadni, de ha ki van töltve, átadjuk a számlával. 



Info

Mi a FELIR?
A FELIR az Élelmiszerlánc-felügyeleti Információs Rendszer, melyet az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv (Nébih) hozott létre és működtet az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) 38/A. § alapján. Általánosan a következő formátumban találja: két betű és hét számjegy (pl.: AA0123456)




Image Added

Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Felír szám mező



Ilyenkor megjelenik a számla xml-ben:

Felír számot kitöltjük 🡪 számla generálás 🡪 az xml-ben megjelenik a felír szám:



Image Added



  • Közösségi adószám (Kötelező)


Image Added

Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Közösségi adószám mező



Partner adatlap (Partner/Partnertörzs)


  • EDI Partner checkboxot be kell pipálni (Kötelező)
  • GLN kód mező (Kötelező)
  • az Elérhetőségek alfülön felvett címekhez is rögzíteni kell a hozzájuk tartozó GLN kódokat. Ide a Számlafogadó GLN kódját kell beírni. Nem kötelező mező, de csak egy számlázási cím lehet!  (A rendelés betöltésekor nem a GLN-számra azonosítjuk a számlázási címet, hanem csak keresünk egyet, így nem lehet több, mert a program nem tudja értelmezni. 

    Hide If
    special@anonymous
    Számlázási cím validáció egyediben : BEN-103


  • Számlaküldés módja (Opcionális)
  • Számla megjelenési formája (Kötelező, ezt adja fel a rendszer a NAV felé)
  • Fizetési feltétel (Kötelező)


Image Added

Partnerlap - EDI beállítások



Termék adatlap (Termék/Terméktörzs)


  • (Vevői) Termékkód  (terméklapon a Partner kódok alfül):  Korábban kötelező volt, de most már nem. Rendelés beérkezésekor a fájlban kapott vonalkódra keresünk, nem a cikkszámra. Számlázáskor küldjük ha ki van töltve, de az Auchanon kívül minden partner a vonalkódra keres. 


Tip
Auchan esetén a partner a számla fogadásakor először a saját cikkszámára keres ha van. Ha az hibás azonnal elutasítja a számlát. Ha nincs kitöltve akkor a vonalkódra azonosít. Ezért Auchan esetén ha nem biztos a vevői cikkszám inkább ne adjunk meg semmit!


Image Added

Terméklap Partner kódok alfül


A számla megjelenítése xml-ben:


Image Added


  • Vámtarifaszám mező (VTSZ) (Kötelező)
  • Vonalkód mező (Kötelező) : az EDI rendeléseket tartalmazó xml. fájlokban található rendelés tételeket ezek alapján kapcsolja össze a rendszer a terméktörzs adataival, valamint a számlán is átadásra kerül az adat.


Image Added

Terméklap kötelező mezők



Termék alapadatok (Termék/Konfiguráció/Termék alapadatok)


  • Mennyiségi egységek - Idegen kód (ahogy az xml fájlban szerepel)


Image Added

Termék alapadatok - Idegen kód


Számlatömb (Adminisztráció/Adminisztrációs alapadatok/Bizonylatszámok)


  • Korábban szükség volt külön számlatömb létrehozására, azonban az 5.12.33-as verziótól kezdődően erre csak abban az esetben van szükség, ha az EDI utólag kerül bekapcsolásra.  

Példa:


Image Added

Bizonylatszámok szerkesztő felülete



Bank beállítása (Pénzügy/Pénzügyi alapadatok/Bank


Kötelező mezők:

  • Bank neve
  • Bankszámlaszám
  • Pénznem
  • IBAN
  • SWIFT kód

Az IBAN és a SWIFT kód feltüntetése a számlában attól függ, hogy beállította-e SMARTFRONT a szükséges folyamati paramétert. 



Hide If
special@anonymous

EDI_INVOICE_SEND_IBAN_AND_SWIFT - Fals

  • Azt lehet vele beállítani, hogy küldjük-e az EDI számla interfészen a bankszámla IBAN és SWIFT kódjait.





Rendelés fogadás


Elve: Ha az interfész engedélyezve van, akkor félpercenként lekérdezi a vizsgálandó könyvtárban található “.xml”-re végződő fájlokat és ha talál ilyeneket, akkor azokat egyesével feldolgozza. (A tesztelés időszakában manuálisan kell feltölteni és letölteni a fájlokat. Amennyiben a teszteléssel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük keresse a SMARTFRONT munkatársait!)

Hide If
special@anonymous
Konzulensi jogú felhasználó tudja tesztelni a rendelés fogadást !




Hide If
special@anonymous

Az Értékesítés / Rendelések listanézeten található egy EDI rendelés import gomb, ami csak konzulens jogosultsággal elérhető, ennek megnyomásával kell importálni az xml fájlt:

Image Added

EDI rendelés import 1.


Megnyomásával egy új felületre jutunk, ahol a Tallózás gomb segítségével kiválaszthatjuk, majd az EDI rendelés import gombbal importálhatjuk a kiválasztott fájlt:

Image Added

EDI rendelés import 2.

Ha hibás a rendelés akkor hibaüzenetet kapunk:

Image Added

Hibaüzenet nem megfelelő EDI rendelés import esetén



A hiba oka az Adminisztráció/Interfész logban olvasható:

Image Added

Hibaüzenet az Interfész logban




Sikeres import esetén a rendelés az alap cégben fog létrejönni és a beállított raktárra fog szólni, 

  • csatorna szám: “Interfészen keresztül” lesz;
  • A partner rendelési számba betölti a DOCUMENTNUMBER értékét;
  • Megpróbálja tölteni a kért kiszállítás és a rendelés dátuma mezőket;
  • GLN kód alapján megpróbál partnert és szállítási címet meghatározni;
  • A partner számlázási címe, valamint partneren beállított értékesítési deviza és fizetési feltétel alapján a rendelés számlázási címét, pénznemét és fizetési feltételét  is kitölti;
  • automatikusan megjelenik egy Feladva checkbox kipipálva . 
Hide If
special@anonymous
Azért jelenik meg, mert a rendelés foreignId mezőjébe beírjuk az edi fájl nevét, hogy ugyanezen a néven ne lehessen újra betölteni, és ha ez a mező töltve van, akkor megjelenik a checkbox a felületen.



Image Added

Rendelés szerkesztő felület sikeres EDI rendelés import után


A rendelés tételhez tartozó terméket 

  • a vonalkód alapján próbálja a rendszer megtalálni. Ha a vonalkódhoz több termék tartozik, akkor megnézi, hogy melyik termék vevő adatai között szerepel az adott vevő és vonalkód kombináció. Ha ekkor sem sikerül egyértelműen azonosítani a terméket, de a talált termékek olyanok, hogy a legrövidebb termékkód illeszkedik az összes többi termék kódjára , akkor a legrövidebb termékkódhoz tartozó terméket veszi fel a rendelésre ( pl.  alaptermék kódja: 54321, változat kódja: 54321/1 vagy 54321-Karácsony.)


  • Miután a terméket sikerült azonosítani, a termékben rögzített ÁFA alapján kitölti a tétel ÁFA mezőit. 


  • Ha a rendelés fájlban érkezhet mennyiségi egység, ami áttöltődik a rendelés tételbe. Ha ez elmarad, akkor a termék alapértelmezett kitárolási egységét tölti be. 


  • Ha rendelés fájl tartalmaz nettó egységárat, akkor azzal veszi fel a tételt, ennek hiányában nullás árat használ.


A folyamat következő lépése a kiszedési lista, a szállítólevél, majd a számla kiállítása. 


Számla küldés


a Szállítási információk altabon az alábbi mezők kitöltése szükséges:

  • megrendelés azonosítója: vevői rendelésen szereplő partner rendelési szám – ezt a rendszer automatikusan kitölti, amennyiben a Kiszállítás felületen a szállítási információk alfülön kitöltjük az adatokat.


Image Added




  • szállító: szállító azonosítója, minden partnerhez eltérő szállítóazonosító tartozik. Manuálisan szükséges rögzíteni.
  • szállítólevél azonosítója (A Kiszállítás felületről vagy a Kapcsolódó bizonylatok alfülről kimásolható)
  • szállítás dátuma/szállítólevél dátuma: automatikusan kitöltött 



Hide If
special@anonymous

- egyedi fejlesztés - BEN-105:

szállítólevél azonosítója – automatikusan töltődik, a kapcsolódó bizonylatokban szereplő kiszállítások bizonylatszámait írjuk bele, vesszővel tagoltan.




Image Added

Számla - Szállítási információk alfül 



Ha a számla létrehozása valamilyen okból nem sikerülne, akkor a számlát nemm engedjük lezárni, a hiba okáról üzenet figyelmeztet:


Image Added

Hibaüzenet hiányzó Szállítólevél szám esetén




Hibás számlaküldés (fájl hiba) esetén hibaüzenet nem érkezik, a hiba az EDITEL-nél fog jelentkezni az adatok fogadásakor.



EDI számla XML fájl megtekintése


Ha engedélyezve van az interfész és a számlán szereplő partnernél be van állítva az EDI számla küldés, akkor a számla lezárásával létrehozunk egy  XML fájlt. Ezt a Pénzügy/Számla szerkesztése felületen a Továbbiak lenyíló listából az EDI XML Letöltésére kattintva tölthetnek le.


Image Added

EDI XML letöltése Pénzügy-Számla szerkesztése felületről


A képernyő alján megjelenő letöltésre kattintva megnyitható az XML fájl.


Javított EDI számla ismételt elküldése


Ha elküldtünk egy EDI számlát a szolgáltatónak ám ő nem tudta továbbítani (pl: hibás GLN kódot tartalmazott) akkor nem szükséges a számla sztornózása és ismételt elkészítése. 




Warning
Minden hiba esetén azon a felületen szükséges a javítást elvégezni, ahol az adat először felmerül!


Hibás GLN kód esetén például be kell lépni a Partner/Partner szerkesztése felületre és az Elérhetőségek alfülön a Címeknél a GLN kódot javítani kell, majd belépni a számla szerkesztő felületre, és megnyomni a továbbiak EDI XML letöltése gombot. A fájl generálása után ezt a fájlt külön kell megküldeni a szolgáltatónak az általa meghatározott csatornán. Pl. e-mail.




Hide If
special@anonymous

A hiba javítása után a számlát megnyitva ismét le kell generálni az xml fájlt és az a szokásos csatornán keresztül (output mappába másolással) át kell küldeni a szolgáltatónak.

EZT CSAK AZOK az ügyfelek tudják megcsinálni, akiknél saját szerveren van az interfész. A többiek még nem!



Jogosultság

Jogosultság

Funkció jogosultság

Működés / Tanács

Adminisztráció/CégekAdminisztráció/Cégek/MódosításA működéshez alapvető adatokat tartalmaz, ezért CSAK ARRA MEGFELELŐ SZEMÉLYNEK PL. RENDSZERGAZDA javasolt megadni.
Partner/Partnertörzs

Partner/Partner címek

Partner/Partner cím importálás??? megnézni

Termék/TerméktörzsTermékkód szerkeszthetőség
Termék/TerméktörzsMódosítás
Adminisztráció/Adminisztrációs alapadatokBizonylatszámok tab megjelenítése
Pénzügy/Pénzügyi alapadatokBankszámlák tab megjelenítése
Értékesítés/RendelésekRendelés tétel export-import
Értékesítés/RendelésekMódosítás
Pénzügy/SzámlaSzállítási információk frissítése
Pénzügy/SzámlaSzámla készítése
Készletkezelés/Kiszállítás