|
|
Általános áttekintőA dokumentum a több részre bontott szervizes folyamatok könnyebb átvételét segíti elő.
|
A rendszerből szerződés nyomtatására nincs lehetőség, a szerződésben megállapodott adatok rögzíthetők és a kapcsolódó számlázás végezhető. |
Szerződés tételek paraméterezése a Szerviz/Szerviz tétel típus menüpontban elérhető. Itt minden olyan tételt szükséges rögzíteni, ami pénzügyileg elszámolható az ügyfelek felé, a munkalapokon, mint ráfordítás (szolgáltatás típusú tevékenység) vagy egy szerződésben külön tételsorként szerepelhet. A szerviz tétel típusok listája az éles indulás után is bármikor rugalmasan bővíthető fejlesztői vagy konzulensi beavatkozás nélkül.
Szerviz - Szerviz tétel típus / paraméterezési képernyő
A szerződés tételek rögzítésekor szükséges megadni egy technikai háttér terméket. (Ennek oka, hogy a SMARTFRONT ERP a pénzügyi, kontrolling és könyvelés tevékenységhez mindig a TERMÉKTÖRZSET használja.) Amilyen termék megadásra kerül itt, a számlán is az a terméknév fog szerepelni, illetve a szerviz megtérülés riportban az itt megadott egységköltség alapján kalkulálja a rendszer a tételhez kapcsolódó költségeket (egy szerviz tétel típushoz csak egy költség adható meg fixen).
A szerződés listanézetről indítható új szerződés rögzítése, illetve a korábbiak megtekintése. A szerződések meghatározott szolgáltatási elemekből állnak össze, melyekhez elemenként beállíthatók szolgáltatási árak.
Az általánosan kezelt szolgáltatási elemek (bővíthető lista):
Szerződés listanézetről indítható új szerződés rögzítése. Először a szerződés alapadatait kell beállítani:
Szerviz - Új szerződés létrehozássa
Következő lépésként a szerződés tételek felvétele történhet meg a szerződés tételek altabon a hozzáadás gomb segítségével az ábrán látható felugró ablak szerint.
Pl.: a határozatlan idejű szerződés 2018.06.30-tól indult, tartalmaz egy Átalánydíjas tételt 100.000 Ft értékben. Ha ezt az értéket 2020-tól meg kell emelni, akkor a korábbi Átalánydíjas szerződés tételhez kell 2019.12.31-es vége dátumot beállítani, majd egy új sort kell rögzíteni, a szerződés tétel szintén legyen Átalánydíj, ennek az érvényességének a kezdete 2020.01.01. Így 2020-től az automatikus számlázás a magasabb összeggel fog számlát kiállítani.
A szerződés altabokon megtekinthetők az adott szerződéshez kapcsolódó bizonylatok, csatolt fájlok, szerviz feladatok, munkalapok, kihelyezés helyek.
A szerződésből meghatározott időközönként a rendszer képes automatikusan (felhasználói beavatkozás nélkül) szerviz feladatokat generálni, pl. bizonyos időszakonkénti átvizsgálás miatt. Az ilyen Szerviz feladatokat Felelős nélkül hozza létre a rendszer és a megjegyzésben a szerviz tétel típusa látható.
Szerződés tételen az Időzített és a Tartomány adatok megadásával beállítható, hogy a szerződés tétel kezdési dátumához viszonyítva milyen gyakran (egész hónap) szükséges feladatokat létrehozni, a rendszer ez alapján generálja a szerviz feladatokat. Havi rendszerességű feladatoknál hónap első napján, negyedéves rendszerességgel a negyedéves időszak hónapjának első napjánál. Ha egy szerződésen belül több szerződés tételnél kerül beállításra az időzített checkbox és kerül kitöltésre a Tartomány mező, akkor több tételhez is generál a rendszer feladatot. Tételenként külön feladat jön létre, melynek megjegyzésébe a szerviz tétel típus kerül be, illetve a befejezés dátuma a kezdés dátumával kitöltésre kerül, mely minden esetben a generálási hónap első napja.
Bármelyik szerződés tételhez rögzíthetők az időzítés és tartomány adatok. |
A Szerviz feladatok listanézeten a felelős nélküli, azonos kezdési és befejezési dátummal szereplő szerviz feladatok azonosítható be, mint automatikusan létrehozott feladatok, melyek leírásában szerepel a szerződés tétel.
A feladatok szerkeszthetők, kijelölhető a felelős, illetve módosíthatók az adatok.
A SMARTFRONT ERP-ben általánosan használt fogalom az Eszköz, mely egyedi szériaszámmal rendelkező (gyáriszámos), szervizkezelt termék. Ezek nyilvántartására is lehetőséget ad a rendszer.
Eszköz automatikusan is létrejöhet a rendszerben, illetve manuálisan is rögzíthető.
Szerviz – Eszköz rögzítése
Amennyiben egy terméknél a készletezés típusa gyári szám kezelés, illetve bejelölésre kerül a szervizkezelt pipa a terméklapon, akkor raktárbevét vagy gyártás esetén automatikusan legenerálódik a rendszerben az eszköz, kitöltésre kerül a szériaszám, termék, illetve a raktárnál megjelenik az a raktár, ahová bevételezésre került (a raktár nem szerkeszthető – ebből látható, hogy az adott eszköz készleten van-e, vagy sem).
Emellett kézzel is rögzíthető a tétel (rögzítés előtt érdemes ellenőrizni a listanézeten az egyedi azonosítóra szűrve, hogy szerepel-e már az eszköztörzsben). Mivel maga az Eszköz képernyő a háttérben nem mozgat készletet, ezért fontos, hogy ha manuálisan történik meg a rögzítés, akkor az Eszköz nem kerül készletre, így javasoljuk, hogy (a szerviz történet töltése miatt) csak a korábban már kiadott, szervizelés alatt álló eszközök rögzítése történjen meg ilyen módon, ami később szerelés történik.
A megjegyzés mezőben kiegészítő információk is megadhatók, melyek a munkalap adatlapon is megjelennek (ezek nem kerülnek rá a nyomtatványra), ezért javasoljuk itt megadni, hogy pl. egy adott kompresszor szerelésekor milyen KIT + olaj szükséges.
Amennyiben egy adott eszközön történik szerviztevékenység, akkor az eszköz képernyőn a munkalapok altabon jelenik meg a kapcsolódó munkalap. Erre duplán kattintva megnyílik a munkalap adatlap és az úgynevezett fejadatban látható az eszköz, tehát ezen végeztek el szerelési munkát (pl. egy kompresszor állomás esetén).
Amennyiben egy adott eszköznél készletmozgatás történik munkalappal, raktári kiadással vagy bevéttel, akkor a szerviz történet altabon láthatók a bizonylatok, melyekre duplán kattintva szintén elérhető az adott bizonylat (kivételt képez a létrehozás, mert az egy technikai bejegyzés a szerviz történet altabon). A típus alapján határozható meg, hogy a mozgás iránya (mozgás ki vagy kihelyezés esetén lekerült a készletről, mozgás be vagy leszerelés esetén bekerült a készletre). A Készletkezelés/Mozgástörténet menüpontban a sarzs/gyártási szám mezőben az eszköz szériaszámára keresve ugyanezen mozgások listája szintén elérhető, itt a mozgás iránya a mennyiség oszlopban található előjel alapján is látható.
Ebben a fejezetben kerül bemutatásra, hogy általánosan a szerviztevékenység folyamata a SMARTFRONT ERP-ben milyen lépések szerint rögzíthető.
Munkalap listanézet: munkalapokon szereplő tételek alapján partnerenként (de megegyező partnerenként lehetséges aggregálva) számla előkészítése pénzügy számára
Átalánydíj: szerződéshez kapcsolódó átalánydíjak számlagenerálás pénzügy számára
A Bejelentőlapok menüpont a bejelentésekhez kapcsolódó ügyfél által elmondott alapadatok rögzítését teszi lehetővé.
Szerviz – Bejelentőlap
Új Bejelentőlap a listanézetről hozható létre. Az adatok rögzítését és mentést követően a bejelentőlap automatikusan egy bizonylatszámot kap. A bejelentőlap státuszai: Új -> Folyamatban -> Lezárt. A státuszokat a bejelentőlaphoz kapcsolódó szerviz feladatok nem mozgatják, ezeket manuálisan kell kezelni.
A Szerviz feladatok menüpont a bejelentésekhez kapcsolódó alapadatok rögzítését teszi lehetővé.
Új szerviz feladat a listanézetről hozható létre az Új gombra kattintva vagy automatikusan is létrejöhet (1.3. Automatikus szerviz feladatok fejezetben leírtak szerint).
Szerviz – Szerviz feladat rögzítése
Az adatok rögzítését és mentést követően a szerviz feladat automatikusan egy bizonylatszámot kap, illetve megjelenik a munkalap létrehozása gomb. Ennek segítségével hozható létre a szerviz feladatból munkalap, melyen előtöltődnek a szerviz feladaton beállított adatok.
A szerviz feladat leírása mezőbe rögzíthető a partner bejelentése (vagy belső feladat esetén, hogy milyen munkát kell elvégezni), mely később a szerviz feladatból generált munkalapon és nyomtatványon is megjelenik, így fontos, hogy ide csak a partnerek számára is publikus információk kerüljenek.
A szerviz feladat felelőse lehet bárki, aki a rendszerben szerepel, a szerviz feladatból létrehozott munkalapoknál a szerviz feladaton szereplő felelős lesz a munkalapon a szervizes.
A szerviz feladatok státusza új, folyamatban, illetve lezárt lehet. A státuszokot a szerviz feladathoz kapcsolódó munkalapok nem mozgatják. A feladat folyamatban, illetve lezárt státuszba történő mozgatása manuálisan történik. A lezárást akkor érdemes megtenni, mikor az összes munkalap (ami az adott szerviz feladathoz tartozik) lezárásra kerül.
Lezárt szerviz feladaton módosítani, a szerviz feladatot visszanyitni nem lehet.
A Munkalap a konkrét feladat elvégzésének és a szervizelés során történt készletmozgás adminisztrációját biztosítja. Státuszváltó gombok segítségével állítható az adott munkalap aktuális állapota.
Munkalap önállóan, a munkalap listanézetről, szerviz feladatból is létrehozható, utóbbi esetekben a fejadatokat automatikusan előtölti a rendszer.
Munkalapok státusza a státuszváltó gombok segítségével módosítható. A státuszok az alábbi ábrán szereplő módon kapcsolódnak.
Visszalépésre, visszanyitásra nincs lehetőség, azonban a lezárva státuszig a munkalapon az adatok módosíthatók, azonban lezárt munkalapon módosítani már nem lehet.
A munkalap szerkesztőképernyő az alábbi képernyőkép szerinti mezőket tartalmazza.
Szerviz – Munkalap
A Partner, Deviza és Raktár kötelezően kitöltendő mezők, a többi opcionális, illetve nem kötelező tételt (sem tranzakciót, sem ráfordítást) hozzáadni a munkalaphoz.
A munkavégzés során két úgynevezett altabon rögzíthetők tevékenységhez kapcsolódó anyagfelhasználások/szolgáltatások. A tranzakciók altabon a fizikai, készletmozgással járó tételek, a ráfordítások altabon a szolgáltatások adhatók meg.
Tranzakciók (anyagmozgatás): kihelyezett vagy leszerelt alkatrészek tételes rögzítését teszi lehetővé. A kihelyezés irány a készlet lemozgatását, azaz valamely alkatrész vagy eszköz partnerhez történő kihelyezését, gépbe történő beszerelését jelenti, a leszerelés pedig saját készletre történő bevétet jelent, partnertől történő behozatalt jelent.
Szerviz – Tranzakció
Amennyiben munkalappal történik meg egy készletre vétel, azaz leszerelés a tranzakció típusa, akkor minden esetben 0 értékkel kerül készletre az adott tétel. |
Anyagmozgatással járó tétel rögzítés esetén a tranzakciók altabon a hozzáadás gombra kattintva lehet a tétel szerkesztőt megnyitni. Alkatrészt teljes cikktörzsből lehet választani.
Amennyiben az eszköztörzsben lévő, szériaszámmal rendelkező, szervizkezelt tételt kell a munkalapon mozgatni, akkor kihelyezés típus esetén a munkalap adatlap fejadatában választott raktáron aktuálisan készleten lévők közül lehet választani (leszerelés, tehát készletrevétel során viszont azokból, amik aktuálisan nincsenek készleten). Mikor a tranzakcióknál Eszköz/Kihelyezést választ, akkor csak az az egy tétel jelenik meg (szériaszámmal) a választó listában.
A készlet mozgatás a munkalap lezárásával történik meg (egy munkalap csak egy raktárból mozgat készletet) és kihelyezés estén csak a még aktuálisan a készleten lévő tételt tud lemozgatni a munkalap. Amennyiben valamiért nincs készleten a tétel, akkor nem lehet lezárni a munkalapot, mert nincs elegendő készlet hibajelzést küld a rendszer. |
Ráfordítások: szolgáltatás típusú tételek rögzítése tehető meg, melynek tételei a korábban felparaméterezett szerviz tétel típusok közül választhatók ki.
Szerviz – Ráfordítás
A ráfordítás altabon szintén a hozzáadás gombbal érhető el egy felugró ablakban a ráfordítás tétel rögzítő.
Mivel egy munkalapon akár több szervizes is dolgozhat, ezért a felelős mezőben kiválasztható, hogy ki végezte az adott szolgáltatás (csak azok a jelennek meg a listában, akik a felhasználói beállításokban szervizes kolléga megjelölést kaptak).
A szerviz tétel típus szintén listából választható, ennek megadását követően lehet a mennyiséget (pl. 1 óra) beírni.
Amennyiben a számlázandó pipa nincs bepipálva a rendszerben (kihelyezés típusú tranzakciók és ráfordítások esetén alapértelmezetten be van pipálva), akkor ez a tétel a számára nem kerül rá, így egy munkalapon lehet kezelni, hogy a rögzített tételek közül melyik az, ami számlázandó és melyik az, ami nem. |
Munkalapok státusza a státuszváltó gombok segítségével módosítható.
Visszalépésre, visszanyitásra nincs lehetőség, lezárt munkalapon módosítani már nem lehet.
Munkalap nyomtatása a folyamat során bármikor, lezárást követően is elérhető és mindig az adatlapon szereplő információk alapján jelennek meg a nyomtatványon szereplő adatok. Munkalap nyomatása gombra kattintva egy új ablakban nyílik meg
Munkalap(ok) alapján a számlák generálása ebből a menüpontból történhet. A munkalap listanézeten Lezárt státuszú munkalap/munkalapok kijelölését követően a számlázás gomb aktív lesz. Egy számlára egy adott partnerhez tartozó több munkalap is előkészíthető.
A listanézeten az ugyanahhoz a partnerhez tartozó, lezárt munkalapok kijelölését követően a számlázás gomb aktívvá válik. A számla előkészítése munkalaponként vagy megegyező partnerenként történhet, azonban egy gombnyomással egyszerre több partner számlája nem készíthető elő a munkalap listanézetről.
Amennyiben csak olyan munkalapok kerülnek kijelölésre, melyeken az összes tétel nem számlázandóként jelölt, vagy már számlázott a munkalap, akkor hibaüzenetet ír a rendszer, tehát minden esetben a kijelölt munkalapok közül legalább egy munkalap egy tételének számlázandónak kell lennie (ha a munkalapra már egy számlázás elindításra került, egy új státuszú számla kapcsolódó bizonylatai között szerepel a munkalap – ebből adódóan a munkalap kapcsolódó bizonylatai között megjelenik egy számla sor, mely nem rendelkezik még bizonylatszámmal -, akkor is hiba üzenet jelenik meg, így nem fordulhat elő, hogy többször is kiszámlázás történjen).
A gombra kattintva megnyílik egy új számla szerkesztő képernyő, mely nem jelent automatikus számlázást, ezzel egy új státuszú, előkészített „számla-vázlat" készül, mely módosítható nyomtatás/lezárás gomb megnyomása előtt.
A számlához kapcsolódó tételek altabon megjelennek a kijelölt munkalapok tételei, illetve a vevő neve és számlázási címe, raktár és dimenziók is előtöltésre kerülnek. A tételek módosíthatók, illetve korábbi előlegszámlák beszámíthatók.
Az előkészített számlát az adatok ellenőrzését követően a nyomtatás vagy lezárás gombbal lehet véglegesíteni.
A számlázással kapcsolatos bővebb leírást a Pénzügy felhasználói dokumentáció tartalmaz.
Az átalánydíjas számlákat havi rendszerességgel a szerviz modul segítségével lehet generálni, amennyiben a szerződések, illetve szerződés tételek beállításra kerültek. Szerződésenként egy átalánydíj számla készíthető egy hónapra. A havi számlákon típusonként, tételenként szerepelnek szerződésben meghatározott tételeknek.
Ezek a Szerződésen rögzített, átalánydíjas tételekből generált számlák normál számlák.
Az átalánydíjak listanézeten kell kiválasztani a generálás dátumát, először az év, majd a hónap megadásával. Ezt követően a Generálás gombra kattintva a rendszer szerviz tétel típusonként kilistázza, hogy az adott időszakra mely tételeket kell kiszámlázni. Ekkor a tételek státusza Generált lesz.
Szerviz – Átalánydíj
A számlák generálása gombra kattintva a rendszer előkészíti az összes, adott időszakra vonatkozó számlát, mely nem jelent automatikus számlázást, (ezzel új státuszú, előkészített „számla-vázlat" készül a Pénzügy/Számla menüpontban, mely módosítható nyomtatás/lezárás gomb megnyomása előtt), de szerviz szempontjából számlázottnak minősül. (Az előkészített számlán minden tétel mennyisége 1 lesz, mert a szerződés tételeken mennyiség nem állítható be.)
Amennyiben a számlázás valóban megtörtént, az átalánydíjak számla oszlopban megjelenik a számla bizonylatszáma.
A ráfordítások riportban kizárólag a munkalapokon rögzített szolgáltatás típusú tételek jelennek meg listaszerűen. Az adatok excelbe exportálhatók.
Szerviz – Ráfordítások riport
A riport a múltbéli készletmozgás és szolgáltatási tevékenység kimutatására alkalmas, melyet munkalapon adminisztráltak.
Szerviz – Szerviz megtérülés riport
A Nettó összeg és a Tételhez kapcsolódó költség alábbiak szerint kerülnek kitöltésre:
Funkciójogosultságok | ||||
Modul | Képernyő | Funkció | Funkció | |
Szerviz | Szerviz feladatok | Szerviz feladat és munkalap felelős módosítása | Munkalap és Szerviz feladat delegálás csak akkor lehetséges, ha ez a jog be van kapcsolva | |
Szerviz | Munkalapok | Munkalap jóváhagyás | ||
Szerviz | Munkalapok | Termékek bármelyik raktárból | ||
Szerviz | Munkalapok | Munkalap módosítása megoldva státuszba | ||
Szerviz | Munkalapok | Munkalap lezárás | ||
A képernyőket csak akkor érik el a felhasználók, ha a jogosultságnál be van állítva az adott szerepkörnél. Pl. ha valakinek nem kell elérnie a szerződések képernyőt, akkor annál a szerepkörnél azt ki kell kapcsolni. | ||||
Értesítések | ||||
Modul | Képernyő | Esemény | Ki kap értesítést | |
Szerviz | Szerviz feladat | Szerviz feladat létrehozva | Mindenki, ha nincs felelőse, a felelős, ha egy felhasználóhoz hozzárendelt | |
Szerviz | Szerviz feladat | Szerviz feladat delelgálva | Ha a folyamat során bármikor rákerül egy felhasználóra a szerviz feladat, akkor erről értesítést kap | |
Szerviz | Szerviz feladat | Megjegyzések | Olyan szerviz feladaton megjegyzés lett létrehozva, aminek a felhasználó a felelőse |