BevezetőA dokumentáció a NAV szállítói számlák NAV oldaláról történő letöltésével, és azok feldolgozásával foglalkozik. Jelenleg a vállalkozások kötelesek minden, belföldi adóalany között kiállított számláról adatot szolgáltatni a NAV Online Számla rendszerébe. A beküldött számlák adatai a NAV rendszeréből XML formátumban letölthetők. A rendszer a Pénzügy / Adatfeldolgozóközpont menüben 3 percenként letölti a számlákat, ahonnan egy gombnyomásra a szállítói számla létrehozható. Szükséges beállításokSzámlafogadásA számlafogadáshoz szükséges beállításokat az Adminisztráció > Cég menüpontban kell megtenni. Kétféle adatot kell megadni: - NAV Online Számla rendszer Technikai felhasználó adatok: számlakiállítás esetén ez már be van állítva
NAV online szállító számla adatfogadás kezdő dátuma. A dátum a számla adatszolgáltatás dátumára vonatkozik. (Azonnali adatszolgáltatás esetén ez a számla keltével egyezik meg.) teljesítési dátumára vonatkozik. |

SzámlafeldolgozásAz Adminisztráció > Cég menüpontban lehetőség van kiválasztani a beszállítói számlafeldolgozás módját: - Szállítói számlák feldolgozása tételsorosan: pipa esetén a beszállítói számlák létrehozásakor annyi számlatételsor jön létre, ahány számlázásra került. Egy 20 soros számla a beszállítói számlán is 20 sort fog tartalmazni.
- Szállítói számlák feldolgozása nem tételsorosan: pipa nélkül a beszállítói számlák létrehozásakor áfa kódonként egy tételsor jön létre. Egy 20 soros, 27% ÁFA tartalmú számla a beszállítói számlán egy összevont sorban fog szerepelni.
Alapértelmezett partnerSzámlafeldolgozáskor a rendszernek a megfelelő partnerre kell rögzítenie a számlákat. A partner meghatározása adószám alapján történik. - Amennyiben a XML fájlban szereplő partner adószámának első nyolc számával van megegyező partner a rendszerben, akkor a számlarögzítés erre a partnerre történik.
- Ha nincs megfelelő partner a rendszerben, akkor automatikusan új partnert hoz létre a rendszer
Új partner felvételekor az XML fájl alapján három értéket tud a rendszer egyértelműen rögzíteni: - Partnernév
- Adószám
- Címadatok
A partnertörzsben ennél jóval több kötelező adat szerepel egy partner rögzítésekor. Ezeknek az értékeknek a megadására szolgál a sablon partner. Ezért új partnerek rögzítéséhez egy sablon partnert kell felvenni a rendszerbe. A Sablon partner egy alapértelmezett inaktív partner. A partnertörzs összes kötelező és tetszőlegesen megadott beállítását meg lehet adni a partnernek. Új partner létrehozáskor minden adat, ami be volt állítva a sablon partneren az az új partneren is ennek megfelelően lesz beállítva. Például a sablon partneren megadható adatok: - Partner kategória: Besorolás alatt
- Partner típus: Jogi személy
- Működési terület: Belföldi
- Szállító csoport: Belföld
Amennyiben egy partner adószám alapján nem szerepel még a rendszerben, akkor automatikusan új partner kerül létrehozásra a következő adatokkal a fenti példa alapján: - Partnernév: XML alapján
- Adószám: XML alapján
- Címadatok: XML alapján
- Partner kategória: Sablon partner alapján
- Partner típus: Sablon partner alapján
- Működési terület: Sablon partner alapján
- Szállító csoport: Sablon partner alapján
 Egy speciális partnerkategóriát akár hasznos lehet az automatikusan felvett partnereknek meghagyni (pl. Besorolás alatt), így könnyen szűrhetők az új partnerek, így lehet ellenőrizni a beállításokat, módosítani, amit szükséges. A sablon partner NAV online számlához való hozzákapcsolásához egyszeri konzulensi segítségre van szükség.
A kiválasztott partnert partnerkódját a DEFAULT_IMPORT_PARTNER_CODE folyamati paraméterben kell megadni. |
Alapértelmezett termék Számlafeldolgozáskor a rendszernek a számla tételeket termékre kell rögzítenie. A termék rögzítés kétféle módon történhet: - Partnerhez történő termékrendelés
Mivel többször előfordul, hogy partnerek jellemzően egy-egy típusú terméket számláznak, így sok partnernél a partner maga már egyértelműen meghatározza, hogy milyen termékre/főkönyvi számra történik a számlák rögzítése. Ezeknél a partnereknél Alapértelmezett terméket érdemes beállítani a Partnertörzsbe. Annál a partnernél, ahol van alapértelmezett termék megadva, ott a partnerre rögzített összes számla erre a megadott termékre kerül rögzítésére. - Technikai termékre rögzítés
Ahol nem egyértelműen meghatározható a terméktörzsből a termék, ott minden esetben egy technikai termékre történik a számlák rögzítése, könyvelés előtt pedig a terméket módosítani kell a megfelelő termékre.
Ehhez létre kell hozni egy terméket. Érdemes a termékhez olyan termék könyvelési csoportot/főkönyvi számot rendelni, ami jelzi, hogy ez egy technikai tétel, még a számlakönyvelés előtt feladat van vele. Minden új partner vagy olyan partner számlája, ahol nincs alapértelmezett termék erre a termékre fog rögzítésre kerülni. A technikai termék beállításához egyszeri konzulensi segítségre van szükség. A kiválasztott termék termékkódját a PARTNER_DEFAULT_IMPORT_PRODUCT_CODE folyamati paraméterben kell megadni. A sablon partnerbe is érdemes beállítani ezt a terméket. |
ÁFA kódok Az számlák megfelelő ÁFA kódra történő rögzítéséhez az ÁFA kódok párosítása szükséges. Az XML fájlok ÁFA kódjait párosítani szükséges a rendszerben lévő ÁFA kódokkal. Egy XML ÁFA kódhoz csak egy rendszerben szereplő ÁFA adható meg. Tehát 27% áfa kulcshoz csak egy 27% áfakód adható meg, ha több van használatban, akkor azt a számlákon manuálisan szükséges módosítani.
 Összesen hat ÁFA beállítást kell megtenni: - 27%: 0,27 értéket kell megadni a megfelelő ÁFA kódhoz
- 18%: 0,18 értéket kell megadni a megfelelő ÁFA kódhoz
- 5%: 0,05 értéket kell megadni a megfelelő ÁFA kódhoz
- Adómentes: adómentes pipa jelzi
- ÁFA törvény hatályán kívüli: ÁFA törvény hatályán kívüli pipa jelzi
- Fordított adó: Fordított pipa jelzi
Számlafeldolgozás (nem készletkezelt számlák esetében)SzámlabeérkezésA cég adószámára kiállított számlák a Pénzügy / Adatfeldolgozó központ menüben megjelennek. A számlák Feldolgozásra vár státuszba kerülnek be. A beérkezett szállító számlák státusza négyféle értéket vehet fel: | Az újonnan beérkezett számlák Feldolgozásra vár státuszúak | | Sikeres szállítói számla létrehozás utána az adatfeldolgozó központban a számla státusza Feldolgozott lesz. | | Amennyiben az XML adatai hibásak, vagy a rendszerben beállítás szükséges a számla létrehozásához és emiatt a szállítói számla létrehozás nem lehetséges a számla státusza Feldolgozás sikertelen lesz. Hiba esetén a Hiba / Figyelmeztetés oszlopban található a hiba oka. | |
|
Szállítói számla létrehozásDupla kattintásra a rendszer megpróbálja létrehozni a szállítói számlát. Sikeres feldolgozás esetén a beszállítói számla szerkesztő képernyőre kerül a felhasználó. Egy Új státuszú szállítói számla jön létre, a számla minden adata szerkeszthető, módosítható. Az Adatközpontban a számla státusza Feldolgozva lesz. Hiba esetén az Adatközpontban a számla státusza Feldolgozás sikertelen lesz, a Hiba / Figyelmeztetés oszlopban található a hiba oka. - A szállítói számla adatai a következőképpen állnak össze:
Általában fontos megjegyezni, hogy a létrejövő beszállítói számlákkal kapcsolatosan, hogy a rendszer az adatszolgáltatásból dolgozik. Amennyiben az adatszolgáltatás hibás/hiányos adatokat tartalmaz, akkor a számlák ezekkel az adatokkal kerülnek feldolgozásra. A számlák adattartalmát könyvelés előtt mindenképp érdemes ellenőrizni! - Bizonylatszám: XML fájl alapján
- Szállító:
- Létező partner esetén már létező partner
- Új partner esetén az automatikusan létrehozott új partner
- Számla kelte: XML fájl alapján
- Teljesítési dátuma: XML fájl alapján
- Esedékesség: manuálisan vagy XML fájl alapján
A fizetési határidő adatszolgáltatása nem kötelező, ezért előfordulhat, hogy a számlán szerepelt ez az adat, de a cég számlázó szoftvere nem szerepeltette a NAV adatszolgáltatásban, ezért az automatikus feldolgozás során nem áll rendelkezésre. A rendszer egy alapértelmezett értékkel tölti ki a mezőt, mivel a számla létrehozáskor kötelező. Emiatt a számla ellenőrzése, javítása válhat szükségessé! |
- Iktatási dátum: minden esetben manuálisan szükséges megadni
- Fizetési mód: manuálisan vagy XML fájl alapján
A fizetési mód adatszolgáltatása nem kötelező, ezért előfordulhat, hogy a számlán szerepelt ez az adat, de a cég számlázó szoftvere nem szerepeltette a NAV adatszolgáltatásban, ezért az automatikus feldolgozás során nem áll rendelkezésre. A rendszer egy alapértelmezett értékkel tölti ki a mezőt, mivel a számla létrehozáskor kötelező. Emiatt a számla ellenőrzése, javítása válhat szükségessé! |
- Pénznem: XML fájl alapján
- Árfolyam: XML fájl alapján
- Pénzforgalmi elszámolás: XML fájl alapján
- Elszámoló időszak vége: manuálisan vagy XML fájl alapján
Elszámoló időszakos számla esetén előfordulhat, hogy az adatszolgáltatás nem tartalmazza az időszak záró dátumát. Emiatt folyamatos teljesítésű számlák ellenőrzése, javítása válhat szükségessé! |
- Bankszámla név: minden esetben manuálisan szükséges megadni
- Tételek: XML alapján (Cégadat beállítás alapján összevontan vagy tételesen)
Az NAV szállítói számlafolyamat során létrehozott számlák Import forrás mezőjébe NAV online adatszolgáltatás megnevezés kerül. A számla lezárás és a beszállítói számlára vonatkozó folyamatok a manuálisan létrehozott számláéval megegyeznek. Számlafeldolgozás készletkezelt számlák esetébenSzámlabeérkezésKészletkezelt beszerzési számla (BSZ) létrehozásának esetei a következők lehetnek: - BSZ létrehozása Beszerzési rendelésből (azonos vagy eltérő devizában), nincs Raktárbevét
- BSZ létrehozása Beszerzési rendelésből (azonos vagy eltérő devizában), van Raktárbevét (több is lehet)
- BSZ létrehozása Beszerzési rendelés Listanézetből - Gyűjtőszámla,
- BSZ létrehozása Raktárbevétből (azonos devizában) – ilyenkor a BSZ csak egy raktárbevéthez tartozhat
- BSZ létrehozása Raktárbevét listanézetről
A beszerzési számla legenerálásának a folyamata nem változott az egyes esetekben, tehát ugyanúgy kell eljárni ahogy eddig is. A különbség csak annyi, hogy a számla készítésekor feljön egy felugró ablak, ahol a megfelelő NAV szállítói számlát kell kiválasztani.


 A felugró ablak csak akkor jelenik meg ha a szállítónak van NAV-ból jövő számlája. A megjelenő számlák már a megfelelő partnerre és pénznemre szűrve jelennek meg. A számla kiválasztása után a beszállítói számla szerkesztése funkcióba a rendszer kitölti a számla fejadatait a NAV online szállító adataiból, a tételeket pedig a raktárbevétből. Csak azok a tételek kerülnek a beszerzési számlára, melyekre még nincs korábbi beszerzési számla rögzítve. Abban az esetben, ha nincs raktárbevét, de van beszerzési rendelés, akkor a tételeket a rendelésből tölti elő a rendszer. Ilyenkor természetesen a később létrejövő raktárbevét a beszerzési számla árait fogja használni.
NAV online szállítói számla feldolgozás jelenleg a következő folyamatokat nem kezeli: - Előleg és végszámla
- Helyesbítés és érvénytelenítés
JogosultságJogosultság | Funkció jogosultság | Működés/ Tanács | Pénzügy/ Adatfeldolgozó központ | Módosítás |
| Pénzügy/ Beszállítói számla | Módosítás |
|
|