Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez regisztráció szükséges, melyet a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon kell elvégezni.
Sikeres regisztrációt követően a számlák NAV felé történő beküldéséhez néhány beállítás szükséges.
A cég saját alapadatait, illetve a NAV regisztráció adatait az Adminisztráció > Cégek menüpontban kell megadni. A szükséges adatok:
Minden cégre külön technikai felhasználót kell létrehozni, így ezeket cégenként kell tölteni! |
Cégadat beállítás
A kiállított számlák feladásához technikailag egy belső bizonylatszámra van szükség, melyet az Adminisztráció > Adminisztrációs alapadatok > Bizonylatszámok menüben kell új bizonylatszámot felvenni.
NAV online számla bizonylatszám
A jelenlegi szabályozás értelmében az összes belföldi jogi személy számára kiállított számlát fel kell adni a NAV felé, független annak adótartalmától.
A számla feladást a partnertörzs beállításai befolyásolják, így erre érdemes fokozott figyelmet fordítani! |
NAV online számla beállítások a partnertörzsön
A számla adattartalom, NAV feladás szempontjából a másik kritikus adat az adószám.
Az online számla adatszolgáltatás több típusú áfa kódot különböztet meg. Az adatszolgáltatásban az áfa kódok besorolása a Pénzügyi alapadatok > ÁFA kódok altabon megadott beállítások alapján történik
Mennyiségi egységek
A NAV az online számla adatszolgáltatás 15+1 mennyiségi egységet határoz meg.
A rendszerben található mennyiségi egységeket és a NAV által meghatározott mennyiségi egységeket a Termék > Termék alapadatok > Mennyiségi egységek altabon lehet összepárosítani.
Minden mennyiségi egységhez a NAV 15+1-es listájából kell egy megfelelőt kiválasztani. Értelemszerűen, ha nincsen a 15 mértékegység között a használt érték pl.: raklap, akkor a Saját -ot kell választani.
Tipp: elég a használt mennyiségi egységekhez beállítani, nem kell mind a 15-öt felvinni akkor, ha nincsenek használva.
Ha a számla feladási státuszokról értékesít szeretnénk beállítani azt a Felhasználói beállítások > Értesítési szabályok menüben lehet megtenni. Az értesítések folyamatát Lásd
Az aktuális folyamatot érintő értesítések:
Legalább egy felhasználónak érdemes ezeket az értesítési szabályokat beállítani! |
Új vevői számla kiállítás után az online számla beküldési feltételek teljesülése esetén a számla feladásra kerül a NAV számára. A beküldött számlákról a Pénzügy > Riportok > NAV Online Adatszolgáltatás lekérdezésben lehet tájékozódni.
A NAV rendszere megkülönbözteti a sikeresen beküldött és sikeresen feldolgozott számlákat. Sikeres feldolgozás után a számla NAV azonosítószámot kap. Ezeket az információkat visszaküldi a SMARTFRONT ERP felé.
A riportból egyértelműen látható, lekérdezhető, hogy a számlák küldése és feldolgozása sikeresen megtörtént-e.
Amennyiben hiba van az a riportból is egyértelműen kiderül, valamint a korábban részletezettek szerint értesítést is lehet kapni a hibákról/figyelmeztetésekről.
A NAV oldalán is lekérdezhető / megnézhető a számlák státusza, ott külön színjelzést is kapnak. (zöld - ok, sárga - warning, piros - error)
NAV online számla adatszolgáltatás
Az adatszolgáltatás státusza a riport mellett minden vevő számla NAV történet altabján is elérhető. Az altabot csak az a felhasználó látja a számla képernyőn, akinek van jogosultsága a NAV Online Számla Adatszolgáltatáshoz.
NAV történet számlafül
Csak a rendszerben kiállított számlák kerülnek feladásra a NAV felé, más rendszerben kiállított, de a rendszerben rögzített kézi számlák nem! |
Technikai információk:
A rendszer 3 percenként küldi az adatokat a NAV felé és 5 percenként frissíti a feldolgozás státuszát.
Addig próbálkozik a feladással amíg nem kap NAV azonosító számot.
Jogosultság | Funkció jogosultság | Működés/ Tanács |
Pénzügy /NAV online számla adatszolgáltatás |