Csomagkezelés funkció célja


A csomagkezelési funkció célja, hogy a megadott szállítmányozó partnert értesítsük az általunk feladandó csomagokról, majd a tőle kapott csomagazonosítók alapján elkészítsük a csomagcímkéket. Ez mellett értesítsük a vevőt a kiszállítási adatokról, illetve a csomag aktuális státuszáról.


Beállítandó paraméterek

A csomagkezeléshez a rendszerben több paramétert be kell állítani.

Az Adminisztráció / Dokumentumkezelőben létre kell hoznunk egy Csomagcímkék mappát, amelybe a visszaküldött PDF állományokat tároljuk le:


Adminisztráció/Dokumentumkezelés -  Csomagcímkék mappa


Az Adminisztráció / Folyamati paraméterekben be kell állítanunk a következő paramétereket:

  1. PACKAGE_LABEL_FOLDER: Annak a mappának a neve a Dokumentumkezelőben, ahova az interfészen érkező csomagcímkéket mentjük.

A GLS inetrfész esetén pár további folyamati paramétert is be kell állítanunk:

       2. GLS_INTERFASCE_USEPRODUCTION: FALSE esetén a MyGLS tesztrendszernek küldjük az adatokat. Éles GLS kapcsolathoz True-ra kell állítanunk a státuszt.

       3. GLS_INTERFASCE_USERNAME: MyGLS felhasználónév. Ez tartalmazza a GLS felé megadott email címet is.

       4. GLS_INTERFASCE_PASSWORD: MyGLS jelszó. A GLS kommunikációhoz szükséges jelszó.

       5. GLS_INTERFASCE_CLIENTNUMBER: 1, sok nulla és még néhány szám.

Alapvető beállítások


A szállítási módok


Az Értékesítés/Értékesítési alapadatok Szállítási módok fülön kell rögzíteni.


Szállítási módok beállítása


Szállítási mód rögzítése


Csomagazonosítószám (bizonylattömb) beállítása


Az Adminisztráció / Adminisztrációs alapadatok menüben a  Bizonylatszámok fülön be kell rögzítenünk a címkékhez tartozó paraméterezést.


Csomagazonosítószám beállítása


Esetünkben CSOM előtaggal és hat numerikus karakterrel vettük fel:


Csomagazonosítószám beállítása

Email sablon szöveg beállítás


A nyomtatvány szövegeknél lehet rögzíteni a az email sablon szöveget, amit az email küldésnél automatikusan előtöltünk, ha az hozzá van rendelve a csomag szállítási módjához.

3 különböző sablon rögzíthető.


Email sablon szövegek beállítása


  1. GLS csomag email sablon (amennyiben a csomagot GLS-el kézbesítjük) - Ebben az esetben Típushoz használjuk a Csomag információ email törzsszöveg1-et
  2. Személyes csomag átvétel email sablon (amennyiben a csomagot személyesen veszi át az ügyfél) - Ebben az esetben Típushoz használjuk a Csomag információ email törzsszöveg2-t
  3. Saját címkés csomag email sablon (amennyiben nem GLS által küldött adatok alapján hozzuk létre a címkét - Ebben az esetben Típushoz használjuk a Csomag információ email törzsszöveg3-t


Csomagkészítés folyamata


A csomagkezelés funkciót két külön folyamat során is használni tudjuk a rendszerben. 


  1. Rendelés -> Kiszedés -> Kiszállítás -> Csomagfeladás -> Címke nyomtatás -> Email küldés - Ebben az esetben már a rendelés létrehozása során olyan beállításokat használunk, ahol az adott rendelést csomagos kiszállításként tervezzük az ügyfélhez eljuttatni.
  2. Csomagkészítés korábbi kiszállításból - ebben az esetben egy olyan rendelést irányítunk át csomagkezelési ágra, ahol már létrehoztuk a kiszállítást.

Rendelésből létrehozott csomagszállítás


Megnyitjuk az Értékesítés / Rendelések menüt. 


Rendelések listája



Az új gombbal létrehozunk egy új rendelést. A rendelésen megadjuk a kötelező mezők adatait (sárgával jelölve) és ha már tudjuk, akkor a Szállítás módját is.


Új rendelés létrehozása


Tételekhez felvesszük az értékesíteni kívánt terméket:


Tételek felvétele rendelésbe


A felvett adatokkal elmentjük a rendelésünket.  A menü sorban az eddig inaktív gombok aktiválódnak a további munkafolyamathoz. Rendelésünk státusza: Új.


Rendelés rögzítése


Ezek után a Készletkezelés menüből rákattintunk a Kiszedési lista készítése menüre, majd elvégezzük a kiszedést. 


Rendelés kiszedése


A Szállítás módnál (ha a rendelésen még nem adtuk meg) megadjuk a kívánt kiszállítási módot (esetünkben most a GLS-t), valamint a Kiszállítás dátumát (nem kötelező):


Rendelés kiszedése


Ezek után megnyitjuk a tételsort és visszaigazoljuk a kiszedett mennyiséget:


Rendelés kiszedése


Elmentjük a kiszedési listánkat és ezzel aktiváljuk az oldalon a további munkafolyamathoz szükséges menüpontokat, majd a kiválasztjuk a Kiszállítás készítése menüpontot. 


Rendelés kiszedése


Itt ellenőrizzük, hogy a Szállítás módja, valamint a Kiszállítás dátuma megfelelően ki legyen töltve. A Kiszállítás dátumát mindig kötelező megadni, míg a Szállítási mód csak csomagkezelés esetén szükséges.


Kiszállítás kötelezően kitöltendő adatai


Ezen az oldalon kell megadnunk az információt, hogy mennyi csomagban fogjuk teljesíteni a rendelést (esetünkben ez most 3):


Csomagok számának megadása


A tételek menüsorában (a 3 pontra kattintva) megnyitjuk a Csomagok menüpontot:



Csomagok fül megnyitása


Majd a Csomag generálás parancsgombbal létrehozzuk a csomagazonosítókat. 


Legenerált csomagok listája


A csomagok súly és értékelosztását a rendszer a létrehozott csomagszámra arányosan osztja szét. Amennyiben eltérés van a valós adatokhoz képest, akkor ezt manuálisan kell korrigálni!


Láthatjuk, hogy létrejött három csomagazonosító, amelyeken a Címke státusz, a Csomag státusz és az Email státusz is 'Új' státusszal szerepel.

A hozzáadás parancsgombbal újabb csomagot fel tudunk venni, ha arra lenne szükség.



Újabb csomagok hozzáadása a kiszállításhoz


Az esetünkben 'Utánvétes' fizetésel rendelkező csomagokat kezelünk. Az utánvétes csomagoknál az utánvét összegét minden esetben csak a vezér, vagyis az első csomagnál tüntetjük fel.


Utánvét összeg a csomagokon


Amennyiben szükséges, akkor a tételsor kijelölésével lehetőségünk nyílik a törlésre is. 


Csomag törlése


Csomagfeladáshoz jelöljük ki a feladandó vagy akár sz összes csomagot.


Csomagfeladás


Majd ezek után kattintsunk a Csomag feladás gombra. Itt felugrik egy ablak, amely megerősítést vár tőlünk, hogy csak a kijelölt csomag adatait küldjük át, vagy az összes csomagét. Szükség szerint eldönthetjük.



A feldolgozás után láthatjuk, hogy a Csomag státusz módosult Új státuszról Feladva státuszra.



Csomag címkéket úgy tudunk nyomtatni, hogy kijelöljük a tételsorokat, majd rákattintunk a Címke nyomtatás parancsgombra.


Itt a rendszer ismételten visszakérdez, hogy csak a kijelölt tételsor csomagjára, vagy minden csomagra nyomtassunk címkét.



Egy új felugró ablakban PDF formátumban megjelennek a kinyomtatható címkék. Itt kinyomtathatjuk a címkéket.


Csomagcímkék nyomtatási képe


A címkék újra nyomtatására is van lehetőség a Címkenyomtatás újbóli megnyomásával.


Ezek után, kiértesítjük Email-ben a vevőt a Csomagszám küldés parancsgombbal:



Ügyfél értesítő Email



Itt lehetőség van a levélbe a rendeléshez előzőleg feltöltött dokumentumok csatolására is.

Amennyiben a levelet elküldtük, akkor a csomag tételsoron az Email státuszunk 'Elküldve'-re módosul.

Ezek után a Kiszállításunkat a Kiszállítás menüből Szállítólevél nyomtatással vagy Lezárással tudjuk lezárni.

A Kiszállítás lezárás történhet a csomagok generálása és feladása előtt és után is. 


Szállítólevél nyomtatás esetén kinyomtathatjuk a szállítólevelet


Szállítólevél nyomtatási kép


Mindkét lépés után a Szállítási feladatunk lezárt státuszt kap.


Kiszállítás státusz Lezárás vagy Nyomtatás után

Kiszállítási folyamatból indított csomagfeladás


A Kiszállításból indított csomagfeladás folyamata megegyezik a Rendelésből indított csomagfeladás folyamattal, annyi különbséggel, hogy ilyenkor nem történik rendelés rögzítés és a kiszedési lista készítés. 


Csomagkészítés a Csomagkezelés menüpontban


A Készletkezelés / Csomagkezelés menüpontot megnyitva láthatjuk a rendszerben lévő korábban már elkészített csomagokat.

Ezen az oldalon tudunk új csomagot létrehozni, a szállító felé feladni, címkét nyomtatni illetve a csomagszámokat emailben kiküldeni vagy a csomag adatokat kimenteni Excel-be.


Csomagkezelés menüpont


Néhány mező jelentése a teljesség igénye nélkül:

  1. Csomagazonosító: A Smartfront ERP által generált belső azonosító.
  2. Csomagszám: A szállító cég által visszaküldött azonosító.
  3. E-mail státusz
    1. Új
    2. Elküldve
  4. Cimke Státusz
    1. Új
    2. Nyomtatva
  5. Csomag Státusz
    1. Új
    2. Feladva
  6. Csomag értéke: A csomaghoz kapcsolódó kiszállításokon szereplő tételek bruttó értékeinek az összege.
  7. Csomag súlya (kg): A csomaghoz kapcsolódó kiszállításokon szereplő tételek bruttó súlyainak az összege.

Csomag feladás a Csomagkezelés menüből


Az 'Új' gomb megnyomásával lehet úgy csomagot létrehozni.


Új csomag létrehozása


A kötelező mezők megadásával kitöltődnek a jobb oldalon a szállítási adatok is.


Új csomag létrehozása - Partner kiválasztása


A csomag értékét, az utánvét értékét illetve a súly adatokat szükség szerint kitölthetjük.

Ezek után  Tétel adatoknál, a 'Hozzáadás' menügombbal felvehetjük a csomagot.

A rendszer leválogatja számunkra a már korábban létrehozott és lezárt Kiszállításokat. 


Új csomag létrehozása - Kiszállítás hozzáadás


Kiválasztjuk azt a kiszállítást, amelyet csomagként szeretnénk feladni. 

Az 'OK' gomb megnyomásával a kiválasztott kiszállítások rögzítve lesznek a Bizonylatok listára és a bizonylatok érték és súly adatai alapján frissülnek a Csomag értéke és Csomag súlya adatok valamint amennyiben a kiválasztott kiszállítások között van utánvétes, akkor az Utánvét összege mező értéke is frissül.


Csomaghoz rendelt kiszállítások listája a Bizonylatok fülön


Amennyiben téves szállítást vettünk volna fel a tétel listára, akkor azt kijelölve még a csomag feladása előtt lehetőség van törölni.

Ha minden kívánt szállításunkat felvettünk a listára, akkor a Csomag Feladás gombbal feladjuk a csomagokat. Ekkor, ha a szállító céggel van interfész kapcsolatunk, akkor a csomag adatait elküldjük a szállítónak és a csomagot Feladva státuszra állítjuk, egyébként ha nincs interfész kapcsolatunk, akkor csomag adatokat nem küldünk csak a csomagot állítjuk Feladva státuszra.



Készletkezelés - Csomagkezelés felületen az adott tételhez tartozó Csomag státusz ekkor 'Feladva' státuszba kerül.


Miután jeleztük a szállítócég felé csomagküldési szándékunkat, a visszaküldött csomagszámmal kinyomtathatjuk a csomagcímkénket  az aktívvá vált 'Címke nyomtatás' menügombbal.




Készletkezelés - Csomagkezelés felületen az adott tételhez tartozó Címke státusz ekkor 'Nyomtatva' státuszba kerül.


A címke kinyomtatása után, értesíthetjük az ügyfelet a csomag küldeményről. Ezt a Csomagszám küldés menügombbal tehetjük meg.



A Készletkezelés - Csomagkezelés felületen láthatjuk, hogy az adott csomag elkészült, illetve az E-mail értesítést is elküldtük a címzettnek, és a státusz 'Elküldve' lesz.


  1. Csomagszám = töltve - szolgáltató által küldött
  2. Email státusz = elküldve - értesítés a címzettnek
  3. Címke státusz = nyomtatva
  4. Csomag státusz = feladva


Amennyiben a címkénket újra ki kellene nyomtatni, akkor azt megtehetjük az ADMINISZTRÁCIÓ - DOKUMENTUMKEZELŐ - Csomagcímkék mappából.