BevezetőNyitó importok segítségével a rendszerben történő főkönyvi és analitikus nyitás gyorsan elvégezhető. A nyitás funkciókat csak a rendszer indulásakor kell használni, a későbbi években az üzleti év nyitása/zárása használandó. A nyitó importok előtt kérjük, tekintse át az alábbi fejezeteket: - Számlatükör
- Pénzügy alapadatok
- ÁFA alapadatok
- ÁFA időszakok
- Kontrolling alapadatok (Könyvelés/Konfiguráció)
Import sablonjainkat itt találja meg: Import sablonok Főkönyvi nyitás
A főkönyvi nyitást a Pénzügyi alapadatok / Naplókönyvelés menüpontban kell elvégezni. A nyitáshoz használt mintafájl innen letölthető, a tartalma megegyezik egy normál vegyes könyvelésnél használt fájlal. A nyitó adatokat a nyitó naplóba kell felvenni. Igény szerint a vevő/szállító adatokat akár tételesen is meg lehet nyitni.
 Vevő- szállító nyitás
A vevő és szállító számlák analitikus nyitása import fájlok segítségével történik. Az importálás folyamataként olyan „kézi" számlák jönnek létre a rendszerben, amelyeknek fejadatai töltve vannak, de csak technikai tételei vannak. A számlák csak az analitikába kerülnek be, könyvelés nem tartozik hozzájuk, az áfa bevallásba nem kerülnek. Az importálás előfeltétele, hogy a rendszerbe a következő törzsadatok már feltöltésre kerüljenek: - Partnerek
- ÁFA kódok
- Pénznemek
- Fizetési feltételek
- Dimenziók
A Pénzügy / Vevő és szállító számla importálás menüpontban excel import segítségével rögzíthető a SMART ERP rendszer használatát megelőzően kiállított (nyitott) vevő és szállító számlák. Az import segítségével felvett számlák bekerülnek a vevő és szállító analitikába, a nyitó analitika így rögzíthető. Ahhoz, hogy valaki láthassa a menüpontot, meg kell kapnia a Vevő és szállító számla importálás Jogosultságot.
 Az importáláshoz szükséges mintafájlok a „Vevői számla export", illetve a „Beszállítói számla export" gombok segítségével tölthető le. A megkapott excel dinamikusan változik aszerint, hogy a rendszerben milyen értékkel vannak felvéve ÁFA kódok és dimenziók. Adattartalom Vevő számla import
- Bizonylatszám: A számla bizonylatszám
- Számla kelte: A számla kelte
- Teljesítési dátum: A számla áfa törvény szerinti teljesítése
- Esedékesség: A számla fizetési határideje
- Számviteli teljesítés: A számla számviteli törvény szerinti teljesítése. Kitöltése csak akkor szükséges, ha az ÁFA törvény és számviteli törvény szerinti teljesítés eltér (folyamatos teljesítésű számlák)
Fontos! A nyitó import számlák nem kerülnek automatikusan az ÁFA analitikába! Amennyiben egy nyitó számla áfája még nem került bevallásra, úgy az áfát manuálisan szükséges rögzíteni vegyes bizonylat segítségével! - Fizetési feltételek: a rendszerben rögzített értékek valamelyike lehet. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, a kis- és nagybetűk használatára!
- Pénzforgalmi elszámolású: vevői oldalon a pénzforgalmi jelölés nem releváns, mert a SMART ERP ezt nem kezeli
- 0%/18%/27% - Nettó érték: A számla tartalomnak megfelelően az egyes áfa kulcsok nettó értékeit szükséges felvinni a megfelelő oszlopokba. A bontásra a forgalomlisták miatt van szükség, az analitika szempontjából az információ nem releváns.
Fontos, hogy egy számla adatai egy sorba kerüljenek akkor is, ha több Áfa kód szerepel rajta! - Nettó végösszeg: A „0%/18%/27% - Nettó érték" nettó értékek összege. Ennek meg kell egyezni a számlán szereplő összes nettó értékkel
- Bruttó végösszeg: A számlán szereplő összes bruttó érték
- Hátralék: a bruttó összegből még nyitott összeget kell megadni. Ennek segítségével lehet részben kiegyenlített számlákat kezelni.
- Fizetési dátum: részkiegyenlítés esetén a kiegyenlítés dátuma
- Pénznem: a számla pénzneme, a rendszerben rögzített értékek valamelyike lehet. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, kis- és nagybetűk használatára!
- Árfolyam: a számla árfolyama. Forint számlák esetén a mező értékének 1-nek kell lennie.
- Vevőkód: a rendszerben rögzített partner partnerkódja
- Vevő: a rendszerben rögzített partner neve. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, kis- és nagybetűk használatára!
- Megjegyzés: esetleges megjegyzések használatára, kitöltése nem kötelező
- Ország/Irányítószám/Város/közterület neve: Megadható számlázási cím, a mező kitöltése nem kötelező.
- Dimenzió: a megfelelő dimenziók itt rögzíthetők. A mező kitöltése nem kötelező.
Adattartalom Szállítói számla import
- Iktatószám: A számla iktatószáma a korábbi rendszerből
- Bizonylatszám: A számla bizonylatszám
- Számla kelte: A számla kelte
- Teljesítési dátum: A számla áfa törvény szerinti teljesítése
- Esedékesség: A számla fizetési határideje
- Számviteli teljesítés: A számla számviteli törvény szerinti teljesítése. Kitöltése szállítói számlák esetén kötelező.
Fontos, a nyitó import számlák nem kerülnek automatikusan az ÁFA analitikába! Amennyiben egy nyitó számla áfája még nem került bevallásra, úgy az áfát manuálisan szükséges rögzíteni vegyes bizonylat segítségével - Fizetési feltételek: a rendszerben rögzített értékek valamelyike lehet. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, a kis- és nagybetűk használatára!
- Pénzforgalmi elszámolású: pénzforgalmi áfás számlák jelölésére szolgál, „igen" megnevezést szükséges adni ezeknél a számláknál
Fontos, a jelölés tájékoztató jellegű, a nyitó import számlák pénzforgalmi áfáját nem kezeli automatikusan a rendszer! Amennyiben egy nyitó pénzforgalmis szállító számla kiegyenlítésre kerül és az áfa bevallása szükséges, úgy az áfát manuálisan szükséges rögzíteni vegyes bizonylat segítségével! - 0%/18%/27% - Nettó érték: A számla tartalomnak megfelelően az egyes áfa kulcsok nettó értékeit szükséges felvinni a megfelelő oszlopokba. A bontásra a forgalomlisták miatt van szükség, az analitika szempontjából az információ nem releváns.
Fontos, hogy egy számla adatai egy sorba kerüljenek akkor is, ha több Áfa kód szerepel rajta! - Nettó végösszeg: A „0%/18%/27% - Nettó érték" nettó értékek összege. Ennek meg kell egyezni a számlán szereplő összes nettó értékkel
- Bruttó végösszeg: A számlán szereplő összes bruttó érték
- Hátralék: a bruttó összegből még nyitott összeget kell megadni. Ennek segítségével lehet részben kiegyenlített számlákat kezelni.
- Fizetési dátum: részkiegyenlítés esetén a kiegyenlítés dátuma
- Pénznem: a számla pénzneme, a rendszerben rögzített értékek valamelyike lehet. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, kis- és nagybetűk használatára!
- Árfolyam: a számla árfolyama. Forint számlák esetén a mező értékének 1-nek kell lennie.
- Szállítókód: a rendszerben rögzített partner partnerkódja
- Szállító: a rendszerben rögzített partner neve. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, kis- és nagybetűk használatára!
- Partner bankszámla: a partner bankszámlaszáma, a partnernél rögzített bankszámlák egyike lehet. Kitöltése utalás feladás használata esetén ajánlott!
- Megjegyzés: esetleges megjegyzések használatára, kitöltése nem kötelező
- Dimenzió: a megfelelő dimenziók itt rögzíthetők. A mező kitöltése nem kötelező.
A rögzítést úgy kell elképzelni, mintha a számlák ÁFA összesítőjét rögzítenénk. Nem soronként kell rögzíteni, hanem ÁFA kódonként. Ha egy számlának csak 27%-os ÁFA-val van tétele, akkor a teljes Nettó értéket a 27% - Nettó érték oszlopba kell írni és a többit üresen kell hagyni. Ha van rajta 5% és 27% is, akkor a példa: 5% - Nettó érték oszlopba 1500, a 27% - Nettó érték oszlopba 10000 – a többi Áfás oszlop üres. Ebben az esetben a Nettó összeg: 11500 Bruttó összeg: 14275
Hátralék Amennyiben a Hátralék 0 – a rendszer megállítja az import folyamatot – hisz csak nyitott számlák betöltésére szolgál a funkció. Ha a Bruttó összeg és a Hátralék megegyezik, akkor a számla Kiegyenlítetlen státuszt kap. Ha a Bruttó összeg nagyobb, mint a Hátralék, de a Hátralék nem nulla, akkor a számla Részben kiegyenlített státuszt kap és egy technikai kiegyenlítést a Bruttó összeg és a Hátralék különbözetével. Ezek az importált számlák és a hozzájuk tartozó részkiegyenlítések a Vevő – szállító analitikában is helyesen megjelennek.
Kiegyenlítések A SMART ERP-ben később ezek az importált számlák hátraléka megjelenik a bankban, így könnyen kiegyenlíthető (akár utólagos összepontozással is)

Importálás
A kitöltött fájlokat a „Vevői számla import" és a „Beszállítói számla import" gombok segítségével lehet a rendszerbe betölteni. Hiba esetén a listában megjelenik, hogy mely sor, mely oszlopában milyen típusú hiba található. A számla rögzítéshez hasonlóan az import esetén is vannak validációk, például azonos bizonylatszámmal nem lehet két számlát importálni.
 Hiba esetén a leírásnak megfelelően a hibákat javítani szükséges, majd a fájlt újra kell importálni. Betöltés akkor történik, ha fájl minden sorában helyes adat található. Ebben az esetben a „Vevői számla import" és a „Beszállítói számla import" gombok megnyomása után sikeres mentés jelzi, hogy az importálás megtörtént. Az importáláskor az importált „köteg" kap egy sorszámot (adott nap + egy szám, hogy hanyadik aznap).
 Importálás javítás
Az importált számlák javítása nem lehetséges a rendszerben. Hibás importálás esetén az importált számlákat törölni szükséges, majd a javítás után a megfelelő adatokkal új fájl importálása szükséges. Fontos, hogy törölni csak olyan számlákat lehetséges, ahol kiegyenlítés a rendszerben még nem történt! Az importált számlák törlése két helyen lehetséges a rendszerben: A Pénzügy / Vevő és szállító számla importálás menüben az „Importált adatok törlése" gomb megnyomásával egy import csomag csoportos törlésére van lehetőség. A törléshez meg kell adni a Bizonylattípust (vevő vagy szállító) és az Importálás dátumát. Ezzel az egy csomagban importált számlák tömegesen törölhetők. A rendszer csak azokat a számlákat törli, amit lehetett. Amennyiben a törlés valamilyen oknál fogva nem lehetséges, akkor figyelmeztető üzenet jelenik meg arról, hogy melyik számlánál miért nem lehetséges a törlés.
 Számla szintű törlésre a vevő számlák esetén a Pénzügy / Számla menüben a számla kijelölése utána az „Importált számlák törlése" gomb megnyomásával van lehetőség. Akár több számla egyszerre kijelölhető és törölhető. A rendszer csak azokat a számlákat törli, amit lehetett. Amennyiben a törlés valamilyen oknál fogva nem lehetséges, akkor figyelmeztető üzenet jelenik meg arról, hogy melyik számlánál miért nem lehetséges a törlés.
 Egyezőségek
Az összes importált számla megjelenik a számla listákban, vevő-szállító analitikában, a kintlevőségek között. A fordulónapra lekért analitika az import alapján hozza az összes nyitott számlát. Fontos, hogy az importálással csak az analitikába kerülnek a számlák! A főkönyvi nyitást külön kell elvégezni. A főkönyvi és analitikus nyitás elvégzése után a fordulónapra lekért főkönyvnek és a fordulónapra lekért analitikának egyezőséget kell mutatnia. Ezt mindenképpen ellenőrizni érdemes!
 Áfa nyitás
Amennyiben olyan számlák is importálásra kerültek, amelyeknek az ÁFA tartalma januárra vonatkozna (első hónap a SMART ERP-ben), akkor ennek áfa kezelését VEGYES könyveléssel lehet megtenni. Ugyanígy kell eljárni, ha pénzforgalmi áfás beszállítói számla került nyitásra, ennek áfa értékét is manuálisan kell felvenni.
 A VEGYES könyvelés esetében van arra lehetőség, hogy egy tetszőleges átvezetési számlával szemben csak az áfát könyveljük és ez megjelenjen az ÁFA analitikában is.
 Bank nyitás
A főkönyvi nyitás mellett a banki felületen is fel kell venni a nyitó egyenlegeket. Minden bank esetén az első kivonaton a nyitó egyenleg szerkeszthető, ide kell felvenni a megfelelő nyitó értéket forintban vagy devizában. Csak az első kivonat nyitó egyenlege szerkeszthető, további kivonatok rögzítése után a nyitó egyenleg nem felülírható.
 Pénztár nyitás
A főkönyvi nyitás mellett a Pénzügyi alapadatok / Pénztárak felületen is fel kell venni a nyitó egyenlegeket. Minden pénztár esetén az első pénztárbizonylat rögzítése előtt meg lehet adni nyitó értéket.
 Tárgyi eszköz nyitás
A tárgyi eszközök analitikus nyitása import fájl segítségével történik. A mintafájl a Tárgyi eszközök / Tárgyi eszközök / Továbbiak / Mintafájl gomb megnyomásával érthető el, majd az „Excelfájl importálás" gomb megnyomásával lehet felvenni a rendszerbe. A nyitás dátumát folyamati paraméterben szükséges megadni: FIXED_ASSET_IMPORT_OPENING_TRANSACTION_DATE_FROM_FIRST_PERIOD– konzulens állítja be (beállítva) Az első tárgyi eszköz időszak: 2020.01 Az importálás előfeltétele, hogy a rendszerbe a következő törzsadatok már feltöltésre kerüljenek: - Partnerek
- Pénznemek
- Dimenziók
- Tárgyi eszköz időszakok
- Tárgyi eszköz csoportok
- Telephelyek
Adattartalom tárgyi eszköz import
- Név: Az eszköz megnevezése
- Szállító kód: a rendszerben rögzített partner partnerkódja
- Szállító név: a rendszerben rögzített partner neve. Fontos, hogy ügyelni kell a teljes egyezőségre, kis- és nagybetűk használatára!
- Bekerülési érték
- Beszerzés dátuma
- Aktiválás dátuma
- Tárgyi eszköz csoport: a rögzített tárgyi eszköz csoportok közül kell választani
- Telephely: a rögzített telephelyek közül kell választani
- Bizonylatszám
- Leírási mód SZTv: lehetséges érték: Lineáris, Azonnali
- Leírási kulcs SZTv: Kötelező, ha a leírási mód: Lineáris
- Leírási mód TAO: lehetséges érték: Lineáris, Azonnali
- Leírási kulcs TAO: Kötelező, ha a leírási mód: Lineáris
- Nyitó nettó érték SZTv:
- Értékcsökkenés egyenleg SZTv: a kummulált értékcsökkenés értéke sztv. szerint
- Nyitó nettó érték TAO
- Értékcsökkenés egyenleg TAO: a kummulált értékcsökkenés értéke tao szerint
Opcionális mezők: - Nyilvántartási szám: ha nincs megadva, generáljunk
- Fejlesztési tartalék
- Maradványérték
- Gyártási év
- VTSZ
- Mennyiség
- Leltári szám
- Gyári szám
- Támogatási arány
- Dimenziók
Az importált eszközökön az importált checkbox aktív, így könnyen lehet rájuk szűrni. A nyitás dátumára lekért leltár tartalmazza a nyitó bruttó, écs, nettó értéket Az importált eszközöket, ha még nincsen feladott tárgyi eszköz időszak, akkor lehet törölni az importált tárgyi eszköz törlése gomb megnyomásával. BevezetőNyitó importok segítségével a rendszerben történő főkönyvi és analitikus nyitás gyorsan elvégezhető. A nyitás funkciókat csak a rendszer indulásakor kell használni, a későbbi években az üzleti év nyitása/zárása használandó. A nyitó importok előtt kérjük, tekintse át az alábbi fejezeteket: - Számlatükör
- Pénzügy alapadatok
- ÁFA alapadatok
- ÁFA időszakok
- Kontrolling alapadatok (Könyvelés/Konfiguráció)
Főkönyvi nyitásA főkönyvi nyitást a Pénzügyi alapadatok / Naplókönyvelés menüpontban kell elvégezni. A nyitáshoz használt mintafájl innen letölthető, a tartalma megegyezik egy normál vegyes könyvelésnél használt fájlal. A nyitó adatokat a nyitó naplóba kell felvenni. Igény szerint a vevő/szállító adatokat akár tételesen is meg lehet nyitni.

Vevő- szállító nyitás (analitika)A vevő és szállító számlák analitikus nyitása import fájlok segítségével történik. Az importálás folyamataként olyan „kézi" számlák jönnek létre a rendszerben, amelyeknek fejadatai töltve vannak, de csak technikai tételei vannak. A számlák csak az analitikába kerülnek be, könyvelés nem tartozik hozzájuk, az áfa bevallásba nem kerülnek. Az importálás előfeltétele, hogy a rendszerbe a következő törzsadatok már feltöltésre kerüljenek: - Partnerek
- ÁFA kódok
- Pénznemek
- Fizetési feltételek
- Dimenziók
Vevő-szállító számlák importálása
Ahhoz, hogy valaki láthassa a menüpontot, meg kell kapnia a Vevő és szállító számla importálás Jogosultságot.

Ezután a Pénzügy menüpont funkciói közt található meg:
 Megnyitáskor első teendő, hogy mind a Vevő, mind a Szállítói számlákhoz szükséges excel mintát letöltsük.
- Vevői számla export
- Beszállítói számla export
A megkapott excel dinamikusan változik aszerint, hogy a rendszerben milyen értékkel vannak felvéve ÁFA kódok és dimenziók. Értékek töltéseA kitöltéshez szükséges, hogy minden megadott értéket a rendszerből pontosan írjunk ki, különben hibaüzenetet kapunk, hogy nem találj az értéket. (a hibaüzenetben megírja, hogy melyik sor – melyik oszlopában lévő érték nem valós) - Fizetési mód/ Fizetési feltétel
- Pénznem
- Szállítókód
- Szállító
- Dimenzió értékek
A rögzítést úgy kell elképzelni, mintha a számlák ÁFA összesítőjét rögzítenénk. Nem soronként kell rögzíteni, hanem ÁFA kódonként. Ha egy számlának csak 27%-os ÁFA-val van tétele, akkor a teljes Nettó értéket a 27% - Nettó érték oszlopba kell írni és a többit üresen kell hagyni. Ha van rajta 5% és 27% is, akkor a példa: 5% - Nettó érték oszlopba 1500, a 27% - Nettó érték oszlopba 10000 – a többi Áfás oszlop üres. Ebben az esetben a Nettó összeg: 11500 Bruttó összeg: 14275

HátralékAmennyiben a Hátralék 0 – a rendszer megállítja az import folyamatot – hisz csak nyitott számlák betöltésére szolgál a funkció. Ha a Bruttó összeg és a Hátralék megegyezik, akkor a számla Kiegyenlítetlen státuszt kap. Ha a Bruttó összeg nagyobb, mint a Hátralék, de a Hátralék nem nulla, akkor a számla Részben kiegyenlített státuszt kap és egy technikai kiegyenlítést a Bruttó összeg és a Hátralék különbözetével. Ezek az importált számlák és a hozzájuk tartozó részkiegyenlítések a Vevő – szállító analitikában is helyesen megjelennek.

KiegyenlítésekA SMART ERP-ben később ezek az importált számlák hátraléka megjelenik a bankban, így könnyen kiegyenlíthető (akár utólagos összepontozással is)

Importált kötegszám – importált számlák törléseAz importáláskor az importált „köteg" kap egy sorszámot (adott nap + egy szám, hogy hanyadik aznap). Erre a számra később le lehet kérdezni és lehet törölni – amennyiben hibásak az értékek.

A Vevő listanézeten és a Szállítói számla listanézeten lehet a számlákat egyesével törölni, az import felületen csak tömegesen:


EgyezőségekAz összes importált számla megjelenik a számla listákban, vevő-szállító analitikában, a kintlevőségek között. A nyitott számlák egyenlegének meg kell egyezni a főkönyvi nyitás során felvitt egyenleggel. Könyvelés importAzért, hogy a könyvelés és a mögöttes analitika ne térjen el, nem elég a számlákat ezen a felületen importálni, hanem magát a könyvelést a Naplókönyvelés Import funkciójával kell betölteni. (Nyitó napló adott év 01.01.-jére)

Áfa nyitásAmennyiben olyan számlák is importálásra kerültek, amelyeknek az ÁFA tartalma januárra vonatkozna (első hónap a SMART ERP-ben), akkor azt VEGYES könyveléssel lehet megtenni. A VEGYES könyvelés esetében van arra lehetőség, hogy egy tetszőleges átvezetési számlával szemben csak az áfát könyveljük és ez megjelenjen az ÁFA analitikában is.


Bank nyitásA főkönyvi nyitás mellett a banki felületen is fel kell venni a nyitó egyenlegeket. Minden bank esetén az első kivonaton a nyitó egyenleg szerkeszthető, ide kell felvenni a megfelelő nyitó értéket forintban vagy devizában. Csak az első kivonat nyitó egyenlege szerkeszthető, további kivonatok rögzítése után a nyitó egyenleg nem felülírható.

Tárgyi eszköz nyitásA Tárgyi eszközök menüben az Excelfájl importálás gomb megnyomásával nyitó/új tárgyi eszközöket lehet felvenni a rendszerbe. A nyitás dátumát folyamati paraméterben szükséges megadni: FIXED_ASSET_IMPORT_OPENING_TRANSACTION_DATE_FROM_FIRST_PERIOD– konzulens állítja be (beállítva) Az első tárgyi eszköz időszak: 2020.01 Kötelezően kitöltendő mezők - nyitás és aktiválás: - Név
- Szállító kód: Smartfrontban lévő szállítókód
- Szállító név
- Bekerülési érték
- Beszerzés dátuma
- Aktiválás dátuma
- Tárgyi eszköz csoport
- Telephely
- Bizonylatszám
- Leírási mód SZTv: lehetséges érték: Lineáris, Degresszív, Azonnali
- Leírási kulcs SZTv: Kötelező ha a leírási mód: Lineáris, Degresszív
- Leírási mód TAO: lehetséges érték: Lineáris, Azonnali
- Leírási kulcs TAO: Kötelező ha a leírási mód: Lineáris
Kötelezően kitöltendő mezők - nyitás: - Nyitó nettó érték SZTv
- Értékcsökkenés egyenleg SZTv
- Nyitó nettó érték TAO
- Értékcsökkenés egyenleg TAO
Opcionális mezők: - Nyilvántartási szám: ha nincs megadva, generáljunk
- Fejlesztési tartalék
- Maradványérték
- Gyártási év
- VTSZ
- Mennyiség
- Leltári szám
- Gyári szám
- Támogatási arány
- Dimenziók
Az importált eszközökön az importált checkbox aktív A nyitás dátumára lekért leltár tartalmazza a nyitó bruttó, écs, nettó értéket Az importált eszközöket, ha még nincsen feladott tárgyi eszköz időszak, akkor lehet törölni az importált tárgyi eszköz törlése gomb megnyomásával
|
|