Az elektronikus adatcsere (Electronic data interchange (EDI)) szigorúan strukturált üzeneteknek számítógépek közötti, emberi közreműködés nélkül megvalósított cseréje. Az EDI alkalmazható a vevő és szállító közötti rendelési információk cseréjére, csak úgy, mint a számlázás területén. Ebben az esetben az elektronikus számlák valós időben kerülnek feladásra, azonnal ellenőrizhetők és feldolgozhatók.
EDI kapcsolat előnyei:
Az EDI-hez kapcsolódóan a Smartfront ERP-ben jelenleg két folyamat van:
Bár az EDI egységes szabvány is lehetne, de a valóságban mindig van egy köztes szolgáltató, aki megcsinálja a vevők és eladók között átadott üzenet megfelelő formátumra történő alakítását.
A rendelés fogadó interfészünk a BISNet szolgáltató formátumát követi, a számla küldő interfészünk pedig a Maxonis formátumát.
Az EDITEL szolgáltatóval minden formátumunk egyezik!
Ahhoz, hogy az EDI kapcsolatot létre tudjuk hozni, szükséges a megfelelő folyamati paraméterek beállítása. Ezt a Smartfront Kft. munkatársai végzik, kérjük, hogy bevezetési igény esetén keresse Support munkatársainkat!
Az EDI kapcsolat a termék része, de bekapcsolása, beállítása díjazás ellenében történik.
EDI_INVOICE_SEND_IBAN_AND_SWIFT - Fals
EDI_INVOICE_SEND_REGISTRATION_NUMBERS - Fals
EDIORDER_UNITPRICE_MODE - Document
Amennyiben korábbi verzión (5.12.33 előtt) használatban volt az EDI funkció, és átállnak 5.12.33 feletti verzióra, kérjük, keresse SMARTFRONT support munkatársunkat, hogy a megfelelő beállításokat elvégezze a megfelelő működés érdekében!
PP: EDITEL_EDI_ORDER_PROCESS , alapértelmezetten false értékkel, így a korábbi dobozos működés marad az alap bővebben lásd: TER-13956
Az alábbi beállításokat szükséges elvégezni ahhoz, hogy az adatok megfelelően átküldésre kerüljenek.
Adminisztráció / Cégadatok menüponton belül az adott cég sorára kattintva megjelenik a Cégre vonatkozó adatok szerkesztő felülete. Az alábbi mezőket szükséges kitölteni:
GLN kód (kötelező minden esetben)
A GLN (Global Location Number - Globális szervezet- és helyazonosító szám) szám a GS1 azonosító kulcsa szervezetek (KI?) és helyek (HOL?) azonosítására szolgáló, mindig 13 karakterből álló szám, amely fizikai, funkcionális, vagy jogi helyeket, virtuális helyeket, valamint jogalanyokat (jogi személyeket) azonosíthat.
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján GLN kód mező
Mi a FELIR?
A FELIR az Élelmiszerlánc-felügyeleti Információs Rendszer, melyet az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv (Nébih) hozott létre és működtet az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (Éltv.) 38/A. § alapján. Általánosan a következő formátumban találja: két betű és hét számjegy (pl.: AA0123456)
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Felír szám mező
Ilyenkor megjelenik a számla xml-ben:
Felír számot kitöltjük 🡪 számla generálás 🡪 az xml-ben megjelenik a felír szám:
Adminisztráció-Cégek- Adott cég adatlapján Közösségi adószám mező
az Elérhetőségek alfülön felvett címekhez is rögzíteni kell a hozzájuk tartozó GLN kódokat. Ide a Számlafogadó GLN kódját kell beírni. Nem kötelező mező, de csak egy számlázási cím lehet! (A rendelés betöltésekor nem a GLN-számra azonosítjuk a számlázási címet, hanem csak keresünk egyet, így nem lehet több, mert a program nem tudja értelmezni.
Számlázási cím validáció egyediben : BEN-103Partnerlap - EDI beállítások
Auchan esetén a partner a számla fogadásakor először a saját cikkszámára keres ha van. Ha az hibás azonnal elutasítja a számlát. Ha nincs kitöltve akkor a vonalkódra azonosít. Ezért Auchan esetén ha nem biztos a vevői cikkszám inkább ne adjunk meg semmit!
Terméklap Partner kódok alfül
A számla megjelenítése xml-ben:
Terméklap kötelező mezők
Termék alapadatok - Idegen kód
Példa:
Bizonylatszámok szerkesztő felülete
Kötelező mezők:
Az IBAN és a SWIFT kód feltüntetése a számlában attól függ, hogy beállította-e SMARTFRONT a szükséges folyamati paramétert.
EDI_INVOICE_SEND_IBAN_AND_SWIFT - Fals
Elve: Ha az interfész engedélyezve van, akkor félpercenként lekérdezi a vizsgálandó könyvtárban található “.xml”-re végződő fájlokat és ha talál ilyeneket, akkor azokat egyesével feldolgozza. (A tesztelés időszakában manuálisan kell feltölteni és letölteni a fájlokat. Amennyiben a teszteléssel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük keresse a SMARTFRONT munkatársait!)
Konzulensi jogú felhasználó tudja tesztelni a rendelés fogadást !
Az Értékesítés / Rendelések listanézeten található egy EDI rendelés import gomb, ami csak konzulens jogosultsággal elérhető, ennek megnyomásával kell importálni az xml fájlt:
EDI rendelés import 1.
Megnyomásával egy új felületre jutunk, ahol a Tallózás gomb segítségével kiválaszthatjuk, majd az EDI rendelés import gombbal importálhatjuk a kiválasztott fájlt:
EDI rendelés import 2.
Ha hibás a rendelés akkor hibaüzenetet kapunk:
Hibaüzenet nem megfelelő EDI rendelés import esetén
A hiba oka az Adminisztráció/Interfész logban olvasható:
Hibaüzenet az Interfész logban
Sikeres import esetén a rendelés az alap cégben fog létrejönni és a beállított raktárra fog szólni,
Azért jelenik meg, mert a rendelés foreignId mezőjébe beírjuk az edi fájl nevét, hogy ugyanezen a néven ne lehessen újra betölteni, és ha ez a mező töltve van, akkor megjelenik a checkbox a felületen.
Rendelés szerkesztő felület sikeres EDI rendelés import után
A rendelés tételhez tartozó terméket
A folyamat következő lépése a kiszedési lista, a szállítólevél, majd a számla kiállítása.
a Szállítási információk altabon az alábbi mezők kitöltése szükséges:
- egyedi fejlesztés - BEN-105:
szállítólevél azonosítója – automatikusan töltődik, a kapcsolódó bizonylatokban szereplő kiszállítások bizonylatszámait írjuk bele, vesszővel tagoltan.
Számla - Szállítási információk alfül
Ha a számla létrehozása valamilyen okból nem sikerülne, akkor a számlát nemm engedjük lezárni, a hiba okáról üzenet figyelmeztet:
Hibaüzenet hiányzó Szállítólevél szám esetén
Hibás számlaküldés (fájl hiba) esetén hibaüzenet nem érkezik, a hiba az EDITEL-nél fog jelentkezni az adatok fogadásakor.
Ha engedélyezve van az interfész és a számlán szereplő partnernél be van állítva az EDI számla küldés, akkor a számla lezárásával létrehozunk egy XML fájlt. Ezt a Pénzügy/Számla szerkesztése felületen a Továbbiak lenyíló listából az EDI XML Letöltésére kattintva tölthetnek le.
EDI XML letöltése Pénzügy-Számla szerkesztése felületről
A képernyő alján megjelenő letöltésre kattintva megnyitható az XML fájl.
Ha elküldtünk egy EDI számlát a szolgáltatónak ám ő nem tudta továbbítani (pl: hibás GLN kódot tartalmazott) akkor nem szükséges a számla sztornózása és ismételt elkészítése.
Minden hiba esetén azon a felületen szükséges a javítást elvégezni, ahol az adat először felmerül!
Hibás GLN kód esetén például be kell lépni a Partner/Partner szerkesztése felületre és az Elérhetőségek alfülön a Címeknél a GLN kódot javítani kell, majd belépni a számla szerkesztő felületre, és megnyomni a továbbiak EDI XML letöltése gombot. A fájl generálása után ezt a fájlt külön kell megküldeni a szolgáltatónak az általa meghatározott csatornán. Pl. e-mail.
A hiba javítása után a számlát megnyitva ismét le kell generálni az xml fájlt és az a szokásos csatornán keresztül (output mappába másolással) át kell küldeni a szolgáltatónak.
EZT CSAK AZOK az ügyfelek tudják megcsinálni, akiknél saját szerveren van az interfész. A többiek még nem!
Jogosultság | Funkció jogosultság | Működés / Tanács |
---|---|---|
Adminisztráció/Cégek | Adminisztráció/Cégek/Módosítás | A működéshez alapvető adatokat tartalmaz, ezért CSAK ARRA MEGFELELŐ SZEMÉLYNEK PL. RENDSZERGAZDA javasolt megadni. |
Partner/Partnertörzs | ||
Partner/Partner címek | ||
Partner/Partner cím importálás??? megnézni | ||
Termék/Terméktörzs | Termékkód szerkeszthetőség | |
Termék/Terméktörzs | Módosítás | |
Adminisztráció/Adminisztrációs alapadatok | Bizonylatszámok tab megjelenítése | |
Pénzügy/Pénzügyi alapadatok | Bankszámlák tab megjelenítése | |
Értékesítés/Rendelések | Rendelés tétel export-import | |
Értékesítés/Rendelések | Módosítás | |
Adminisztráció/Interfész log | ||
Pénzügy/Számla | Szállítási információk frissítése | |
Pénzügy/Számla | Számla készítése | |
Készletkezelés/Kiszállítás |